Tiedotteet 2006

5.5.2006

144 kilon lahja elämälle

Vääpelikilta ry järjesti 4. toukokuuta tutustumiskäynnin Punaisen Ristin Helsingin Kivihaan veripalvelupisteeseen.

Veripalvelu
Lasse Seitavuopio on vuodesta 1961 alkaen
luovuttanut verta yhteensä 320 kertaa.
Vierailulla tutustuttiin veripalvelun toimintaan ja kuultiin aiheesta mielenkiintoinen esitelmä. Samassa yhteydessä halukkailla oli mahdollisuus myös luovuttaa verta.

Lasse Seitavuopiolle vierailusta muodostui ikimuistoinen. Hän aloitti säännöllisen verenluovutuksen varusmiehenä vuonna 1961 mutta nyt 65-vuoden ikäraja päätti luovutukset. 45 vuoden aikana Seitavuopio on luovuttanut verta yhteensä 320 kertaa eli kokonaista 144 kiloa! Kun luovutetusta veri yleensä jaetaan kolmeen osaan (punasolut, verihiutaleet ja plasma), voidaan ajatella, että lähes tuhat potilasta on saanut hoitoa hänen lahjastaan lähimmäistensä hyväksi.

Verta voi luovuttaa Helsingissä Kivihaan ja Yrjönkadun veripalvelutoimistoissa. Aukioloajat sekä muiden paikkakuntien veripalvelutoimistojen osoitteet löytyvät  veripalvelun verkkosivuilta.