Tiedotteet 2006

28.4.2006

Kevätkokouksessa ei yllätyksiä

Vääpelikilta ry:n sääntömääräinen kevätkokous järjestettiin Kansallisena veteraanipäivänä 27.4. Töölöntorinkadun auditoriossa.

Huttunen
Niko Huttunen esitelmöi ennen
kevätkokousta Herpmanin veljeksistä.
Paikalle oli kauniista kevätsäästä huolimatta saapunut 18 jäsentä päättämään yhdistyksen toimintakertomuksesta, tilinpäätöksestä ja muista sääntömääräisistä asioista. Kokouksen puheenjohtajana toimi hyvinkääläinen Pentti Hyvärinen. Kokous sujui hyvässä hengessä ilman yllätyksiä.

Sissisotaa Isonvihan aikana

Ennen varsinaista kokousta Vääpelikilta ry:n johtokunnan jäsen, teologian tohtori Niko Huttunen piti esitelmän 1700-luvun alussa Keuruulla venäläisiä miehitysjoukkoja vastaan taistelleista isokokoisista Herpmanin veljeksistä.

Herpmanin veljekset olivat Turun akatemian opiskelijoita, joiden opinnot keskeytyivät venäläisten miehitettyä maan 1713. Veljekset palasivat kotiseudulleen Keuruulle, jossa he ajautuivat vihollisuuksiin venäläisten kanssa. Noin puolentoista vuoden ajan he kävivät johtamansa joukon kanssa sissisotaa miehittäjiä vastaan. Uuden vuoden alla 1715 joukko kuitenkin yllätettiin ja veljekset surmattiin. Kansantarinoissa veljeksistä on tullut legendaarisia hahmoja, joita kansallistuntoonsa heräävä Suomi nosti esiin isänmaallisina esikuvina.

Niko Huttusen esitelmä (pdf, 72 kt)