Tiedotteet 2006

17.9.2006

Vääpelikilta ry:n lippu käyttöön

Vääpelikilta ry:n lippu naulattiin ja siunattiin käyttöön Suomenlinnan kirkossa lauantaina 9.9.2006.

Kirkko1 Lipun aiheena olevan Vääpeliristin on suunnitellut Kari Kuronen.

Lipun naulaukseen osallistuivat Vääpelikilta ry:n tärkeimmät yhteistyökumppanit sekä lippuhankeen toteuttamiseen ja rahoittamiseen osallistuneita henkilöitä. Ensimmäisen naulan lippuun löi sotaveteraani Viljo Lehtinen.

Puheenjohtaja Juha Parkkonen korosti puheessaan lipun yhteenkokoavaa merkitystä ja kertoi siihen liittyvästä monimuotoisesta symboliikasta. Hän myös kiitti niitä lukuisia toimijoita, jotka ovat mahdollistaneet lipun hankkimisen.

Puhe ja kiitossanat (pdf, 8 kt)

Kuvateksti: Vääpelikilta ry:n lipun ensimmäisen naulan löi sotaveteraani Viljo Lehtinen.

Kirkko2Vääpelikilta ry:n lipun naulaajat

1. Viljo Lehtinen, sotaveteraani
  2. Ylil Jarmo Rytinki, Helsingin Sotilasläänin Esikunta
  3. Jukka Pietiläinen, Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry
  4. Kari Talikka, Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry
  5. Harri Kaijansinkko, Helsingin maanpuolustuspiiri
  6. Juha E. Tetri, kunniajäsen
  7. Kari Kuronen
  8. Sulo Kuronen
  9. Markku Nieminen
  10. Kari Pohjalainen
  11. Lassi Paavonkallio
  12. Juhani Keto-oja
  13. Juha Parkkonen

Kuvateksti: Reserviläisliiton liittohallituksen jäsen ja Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n puheenjohtaja Jukka Pietiläinen oli yksi lipun naulaajista. Vieressä on lippuhankkeen toteuttamisesta vastannut Juhani Keto-oja.

Kirkko3Lipun siunaaminen

Naulauksen jälkeen Vääpelikilta ry:n johtokunnan jäsen, teologian tohtori Niko Huttunen siunasi lipun. Puheessaan Huttunen muistutti niistä valtavista ponnistuksista, joita viime sodista selviämiseen vaadittiin niin taistelukentillä kuin kotirintamallakin.

Huttunen painotti myös realismin merkitystä nykyisessä puolustuskeskustelussa. "Vääpelikillan jäsenet ovat tavallista suomalaista joukkoa. Meille sota on ongelma, jonka kanssa on selvittävä ilman militaristista intoilua tai pasifistista toiveajattelua. -ismeillä sanottuna tämä asenne ei ole militarismia, ei pasifismia, vaan yksinkertaisesti realismia."

Huttusen puhe (pdf, 33 kt)

Kuvateksti: Niko Huttunen siunasi Vääpelikilta ry:n lipun.

Lisää kuvia kirkosta: