Tiedotteet 2006

9.12.2006

Vääpelikurssia kehitetään Päijät-Hämeen kanssa

Vääpelikilta ry:n Juha Parkkonen ja Ari Hautala osallistuivat piiripäällikkö Hannu Tukian kutsumina Päijät-Hämeen maanpuolustuspiirin johtoryhmän kokoukseen 7.12.2006 Lahdessa.

HautalaKokouksessa sovittiin Vääpelikilta ry:n ja Päijät-Hämeen maanpuolustuspiirin välisen yhteistyön aloittamisesta ensisijaisesti vääpelikurssien kehittämisen osalta. Vääpelikillan huhtikuussa 2007 järjestämän vääpelikurssin kokemuksia hyödynnetään syyskuussa Päijät-Hämeessä toteutettavalla vääpelikurssilla. Kursseille on tarkoitus tuottaa yhteistä koulutusmateriaalia ja myös kouluttajavaihdosta käytiin keskustelua. Kursseihin voidaan liittää myös yhteisiä osioita, esim. tutustuminen Huoltokoulun järjestämään harjoitukseen.

Tavoitteena on jatkossa laajentaa yhteistyötä myös muihin huollon kursseihin. Päijät-Hämeen maanpuolustuspiirin huollon koulutuksesta vastaava Marko Sipura kutsui Vääpelikillan edustajia mukaan huhtikuun lopulla järjestettävään eri aselajien yhteistoimintaharjoitukseen. Yhteistyötä myös tarvitaan sillä Maanpuolustuskoulutus ry:n tyyppikurssien suunnittelu aselajeissa käynnistyy vuonna 2007. MPK ry:n sisällä huollon aselajikoulutuksen tyyppikurssien suunnittelu on annettu Päijät-Hämeen maanpuolustuspiirin vastuulle koska Lahdessa sijaitseva Hämeen Rykmentti on puolustusvoimien huollon koulutuksen keskus. Vääpelikillan puheenjohtaja sai kutsun osallistua suunnittelua valmistelevaan tapaamiseen huollon tarkastajan kanssa.

Päijät-Hämeen maanpuolustuspiiri järjestää vuonna 2007 kolme suurta harjoitusta, joissa vääpelikursseilla opittuja taitoja on mahdollisuus harjoitella. Päijät-Hämeessä kurssien kouluttajia on voitu valmentaa tehtäviinsä Hämeen Rykmentin järjestämissä kertausharjoituksissa. Lahdessa järjestetään myös puolustusvoimien B- ja C-ajolupakoulutusta kouluttajapankkien reserviläisille.

Kuvateksti: Ari Hautala toimii huhtikuussa Helsingissä järjestettävän vääpelikurssin johtajana.