Tiedotteet 2007

11.9.2007

Ensimmäinen vääpelikurssi järjestettiin Lahdessa

Elo-syyskuussa 2007 Lahdessa järjestettiin ensimmäinen vääpelikurssi, jonka suunnittelivat ja toteuttivat yhteistyössä Päijät-Hämeen maanpuolustuspiiri ja Vääpelikilta ry:n.

Lahti1
Kurssin oppitunnit järjestettiin Hennalassa.

Kurssin suoritti loppuun 16 henkilöä lähinnä Päijät-Hämeen alueelta. Vääpelikilta ry:n Ari Hautala ja Juha Parkkonen toimivat kurssilla kouluttajina ja myös yksi kurssilaisista oli yhdistyksen jäsen.

Lahdessa sijaitseva Hämeen Rykmentti on puolustusvoimien huollon osaamiskeskus. Päijät-Hämeen maanpuolustuspiiri on siksi keskittynyt aiemmin lähinnä huoltokomppanioiden henkilöstön kouluttamiseen, jolloin perusyksikkötaso on jäänyt vähemmälle huomiolle. Koulutusyhteistyö mahdollistaa sekä koulutustarjonnan lisäämisen että sen laadun parantamisen.

Lahti2
Kurssin johtaja Marko Sipura (oik.) antaa
marssikäskyä koskevia ohjeita.
Lyhyempi kesto kuin Helsingissä

Vääpelikurssi muodostui kahdesta teoriaillasta ja hieman yli vuorokauden kestäneestä soveltavasta harjoituksesta. Kurssi oli siten kestoltaan ja laajuudeltaan suppeampi kuin keväällä Santahaminassa järjestetty Helsingin sotilasläänin tilaama vääpelikurssi.

Teoriailtojen aikana kurssilaiset perehtyivät mm. jääkärikomppanian ja sen huoltojoukkueen organisatioihin, tehtäviin ja taisteluun. Tutuiksi tulivat myös mm. yksikön hallinto ja asiakirjat sekä yksikön vääpelin tehtävät eri taistelulajeissa. Viikonloppuna järjestetyssä soveltavassa harjoituksessa mm. tutustuttiin huoltojoukkueen kalustoon, laadittin yksikön huoltosuunnitelma, suoritettiin maastontiedustelu ja harjoiteltiin yksikön vääpelin käskyjä.

Lahti3
"Pesäkkeen paikka tuolla harjanteella...".
Kurssilainen harjoittelee nopean perustamiskäskyn
antamista ryhmänjohtajalle.
Onnistunut kokonaisuus

Kurssin johtaja Marko Sipura oli tyytyväinen toimivaan yhteistyöhön Vääpelikilta ry:n kanssa. Hän antoi varauksettoman tunnustuksen Vääpelikilta ry:n panokselle, jota ilman kurssin toteuttaminen ei olisi ollut tässä muodossa mahdollista.

Kurssi sai myös kehuja osallistujilta. "Paras kurssi, millä olen koskaan ollut", "Paras kurssi heti RUK:n kouluttajakurssin jälkeen" olivat kommentteja kokeneilta reserviläisiltä tuoreeltaan kurssin päätyttyä. Myös palautekyselyn tulokset kertovat onnistumisesta. Loppupalautteiden yleisarvosanojen keskiarvo oli 4,44 ja parhaan arvosanan (4,69) saivat kouluttajat (asteikko 1-5).