Tiedotteet 2007

21.6.2007

Harjoitusmäärät kasvavat vuonna 2008

Parin vuoden pituinen taantuma kertausharjoituksissa on päättymässä.

Rytinki
Vääpelikilta ry:n Ari Hautala ja Jouko Karppinen
kävivät keskustelemassa HELSLEn alueupseeri
yliluutnantti Jarmo Rytinkin kanssa vuoden 2008
huollon koulutuksista.
Puolustusvoimien komentaja amiraali Juhani Kaskeala vahvisti Paiste07-harjoituksessa, että vuonna 2008 kutsutaan n. 25 000 reserviläistä kertausharjoituksiin, mikä merkitsee paluuta asteittain vuoden 2005 tasolle. Kun samanaikaisesti sodanajan vahvuus on pienentynyt, on harjoituksiin kutsuttavien määrä suhteellisesti suurempi kuin koskaan aiemmin, sanoo amiraali Kaskeala.

Vuoden 2008 alusta aloittavassa Etelä-Suomen sotilasläänissä koulutettaneen vuonna 2008 kertausharjoituksissa yli 2000 reserviläistä ja puolustusvoimien vapaaehtoisissa harjoituksissa vajaa 1000 reserviläistä. Pääosa kertausharjoituksista toteutetaan Kaartin Jääkärirykmentissä.

Huollon kurssien määrä lisääntyy

Puolustusvoimat tilaa Maanpuolustuskoulutus ry:n Helsingin maanpuolustuspiiriltä koulutusta useille sadoille sijoitetulle reserviläiselle vuonna 2008. Huollon kursseihin sisältyvät edellisen vuoden tapaan Vääpelikurssi, Kenttälääkintäkurssi ja Talouskurssi (kenttämuonitus). Näiden lisäksi uutuutena järjestetään Huollon johtajakurssi, jonka kohderyhmänä ovat mm. komppanian varapäälliköt ja joukkueen varajohtajat.

Puolustusvoimilla on myös tarve lisäkouluttaa mm. harjoitusten vääpeleitä koska ensi vuonna puolustusvoimien tilaamilla MPK:n sotilaallisilla kursseilla aletaan myös maksaa päivärahaa ja matkakorvauksia.

Helsingin maanpuolustuspiiri järjestää vuonna 2008 mm. hygieniapassi-koulutuksen ja joukkomuonituskurssin, jotka ovat avoimia muillekin kuin reserviläisille. Myös ajolupakurssi puolustusvoimien ajoneuvoille on mukana suunnitelmissa.