Tiedotteet 2007

16.5.2007

Huoltokomppanian harjoitus Padasjoella

Vääpelikilta ry järjesti 15.5.2007 vierailun Hämeen Rykmentin huoltokomppanian ja sotilaspoliisijoukkueen taisteluharjoitukseen (JOTU harjoitus 2), joka pidettiin Padasjoen Tarusjärvellä.

Hamr1
Harjoituksen johtaja majuri Juha Karjalainen toimi
vierailun isäntänä.
Vierailulle osallistui yhteensä 17 henkilöä. Mukaan oli Vääpelikilta ry:n jäsenten lisäksi kutsuttu huhtikuussa Santahaminassa järjestetyn Maanpuolustuskoulutus ry:n vääpelikurssin ja muiden huollon kurssien kouluttajia ja kurssilaisia. Heidän lisäkseen harjoitukseen tutustuivat Marko Sipura ja Risto Salmela Päijät-Hämeen maanpuolustuspiiristä.

Vierailun aluksi harjoituksen johtaja majuri Juha Karjalainen esitteli Johtolan luokassa harjoituksessa käytetyn huoltokomppanian koulutuskokoonpanon seikkaperäisesti ja vastasi esitettyihin kysymyksiin. Monelle vierailijoista oli yllätys kuinka valtavia määriä materiaalia huoltokomppanian on sodan aikana kyettävä käsittelemään vuorokaudessa.

Hamr2
Harjoitukseen osallistuneet varusmiehet esittelivät
huoltokomppanian perustamia huoltopaikkoja.

Havainnollistamista parhaimmillaan

Harjoituskokoonpanoon tutustumisen jälkeen siirryttiin maastoon, jossa kouluttajat ja varusmiesjohtajat esittelivät huoltokomppanian ryhmityksen sekä joukkueiden toimintaa. Muutamilla huoltopaikoilla päästiin myös seuraamaan varusmiesten koulutusta.

Oikeilla materiaaleilla, kalustolla ja henkilömäärällä perustetut huoltopaikat havainnollistivat huoltokomppanian toimintaa erinomaisesti. Harjoitusalueelle oikeille etäisyyksille hajautetut huoltopaikat antoivat konkreettisen kuvan huoltokomppanian vaatimasta alueesta ja mm. lähipuolustuksen haasteellisuudesta.

Hamr3
Joukkosidontapaikalla oli vierailun aikana
harjoittelu käynnissä.
Koulutusyhteistyö syvenee

Vierailun aikana sovittiin suuntaviivoja myös Vääpelikilta ry:n ja Päijät-Hämeen maanpuolustuspiirin väliselle yhteistyölle mm. koulutusmateriaalivaihdon osalta. Vääpelikilta ry valmistautuu tukemaan syksyllä Lahdessa järjestettävän vääpelikurssin totuttamista lisäksi tarvittaessa kouluttaja-avulla.