Tiedotteet 2007

28.4.2007

Kenttämuonituskurssi valmisti yli 2500 ateriaa

Santahaminassa järjestettiin 20.-22.4.2007 useita Maanpuolustuskoulutus ry:n kursseja sekä Helsingin sotilasläänin maakuntakomppanian harjoitus, joille osallistui yhteensä lähes 400 henkilöä.

Kenttamuonitus1
Talouspaikan perustaminen alkaa käskynjaolla.
(Kuva: Kim Lehto)
Kurssien ja harjoituksen muonituksesta vastasi Kenttämuonituskurssi, jolle sotilaslääni oli kutsunut nuoria, maakuntajoukkojen taloushuollon tehtäviin sopivia reserviläisiä.

Kenttämuonituskurssin pääkouluttajana toimi Suomen Keittiömestarit ry:n puheenjohtaja Jaakko Nuutila. Hän sekä kurssin toinen kouluttaja Heikki Ursin työskentelevät Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa tulevien keittiömestareiden kouluttajina. Kurssille antoi taustatukea lisäksi Kaartin Jääkärirykmentin sotilaskeittäjien koulutuksesta vastaava vääpeli Jyrki Surkka. Vääpelikilta ry:stä kouluttajina olivat kurssin johtaja Juha Parkkonen ja Kim Lehto.

Kenttamuonitus2
Jaakko Nuutila näyttää kuinka kenttäkeitin m/85:lla
paistetaan oikeaoppiset sisäfilepihvit.
Peruutukset muuttavat suunnitelmia

Kursseille oli alun perin tarkoitus muodostaa kaksi talousryhmää, jolloin ruuanvalmistus ja koulutus olisi voitu luontevasti limittää nousujohteiseksi kokonaisuudeksi. Lukuisten peruutusten takia kurssille osallistui lopulta vain neljä alle 30-vuotiasta reserviläistä, joilla kuitenkin kaikilla oli varusmiehenä saatu sotilaskeittäjän koulutus, siviilissä hankittu kokin tai keittiömestarin koulutus sekä runsaasti työkokemusta alalta myös rauhanturvatehtävissä.

Koulutuksen määrästä tinkimällä, pitkää päivää tekemällä ja autonkuljettajien ahkeralla avustuksella kurssi kykeni suorittamaan muonitustehtävänsä. Kurssi valmisti sekä toimitti tai jakoi yhteensä yli 2500 ateriaa alle kahden vuorokauden aikana.

Kenttamuonitus3
Ruokailemaan saapuneet Helsingin sotilasläänin
maakuntakomppanian reserviläiset oli varustettu
uudella m/05 taistelijanasulla.
Hyvä kurssihenki

Huolimatta siitä, että kenttämuonituskurssin koulutusta ei voitu toteuttaa kaikilta osin suunnitelmien mukaan, kurssille osallistuneet reserviläiset pitivät kurssia onnistuneena. Loppupalautteissa kiitosta saivat etenkin kouluttajien osaaminen ja yhteishenki kurssilla. Myös kurssin asiakkaat eli muiden kurssien osallistujat, antoivat kehuja muonituksesta; varsinkin kuivaperunasta valmistettu voimakkaan makuinen kebab-kiusaus sai kiitosta. Kurssin tilannut Helsingin sotilaslääni voi myös olla tyytyväinen lopputulokseen: kurssilta löytyi hyviä ehdokkaita maakuntakomppanian taloushuollon tehtäviin.