Tiedotteet 2007

8.2.2007

Kuljetukset keskeisiä huoltovarmuudessa

Vääpelikilta ry:n jäsenillä oli mahdollisuus tutustua Kesko Oyj:n Vantaalla sijaitsevaan logistiikkakeskukseen Uudenmaan Maanpuolustusyhdistys ry:n järjestämällä vierailulla.

kesko1
Keslog Oy:n toimitusjohtaja Mika Salmijärvi
esitteli Keskusvarasto 2:n toimintaa.
Vierailulle osallistui kaikkiaan 23 henkilöä, joista kuusi on myös Vääpelikilta ry:n jäseniä.

Vierailulla kohteena oli Hakkilassa sijaitseva Keskusvarasto 2, joka toimii koko maan Kesko Oyj:n ruokakauppojen keskusvarastona mm. elintarvikkeiden osalta. Noin 6 hehtaarin laajuinen varasto toimii ympäri vuorokauden. Osa keskusvarastolle saapuvista tuotteista (tuoretuotteet) jatkaa matkaansa kuluttajille lähes välittömästi, osa varastoidaan jopa kuukausiksi. Keskimäärin tuote viipyy varastolla noin kaksi viikkoa.

Keskusvarastolla on käytössään paljon automatiikkaa ja mm. lähetyserien keräysohjeet toimivat puheohjauksella.

Kaikki pelaa sähköllä

Kesko2
Varastossa on tilaa noin 45000 lavapaikkaa.
Vierailulla tuli esiin, kuinka häiriöaltis nykyaikainen logistinen järjestelmä on. Vähittäiskaupoissa ei ole enää omia varastoja ja maakunnissa olevat terminaalit ovat vain tavaran läpikulkupaikkoja. Tukkuportaan keskusvarastot ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Lisäksi keskusvaraston toiminta on täysin riippuvainen sähköstä. Lukuisten toimintaa ohjaavien tietojärjestelmien lisäksi myös suurin osa trukeista toimii sähköllä.

Vierailun isäntänä toiminut Kesko Oyj:n logistiikkayhtiön Keslog Oy:n toimitusjohtaja Mika Salmijärvi kuitenkin rauhoittelee, ettei yhden suurenkaan keskusvaraston toiminnan keskeytyminen uhkaa kansalaisten huoltovarmuutta koska muut kaupparyhmät kykenevät nopeasti täyttämään syntyneen aukon. Vaikka suurin osa maamme tuonnista tapahtuu meritse, meriliikenteen täydellinenkin loppuminen näkyisi kuluttajan ostoskorissa vasta parin viikon kuluttua. Kasvavaan riippuvuuteen sähköstä voidaan myös vastata parantamalla varajärjestelmiä.