Tiedotteet 2007

20.6.2007

Paiste07-harjoituksessa myös oikea kriisitilanne

HiiriLäntisen Maanpuolustusalueen pääkoulutustapahtuma PAISTE 07 –harjoitus järjestettiin Hämeenkankaalla ja Pohjankankaan ampuma-alueella 11.-21.6.2007.

Taisteluvaiheessa oli tavoitteena harjoitella sotilasalueen johdossa olevien osastojen toimintaa. Erityisesti taisteluosasto Kaartin toimintaa. Harjoituksessa oli myös lentotoimintaa ja siellä annettiin mm, sodanajan kokoonpanoissa oleville jalkaväkijoukoille panssarivaunukoulutusta.

Vääpelikilta ry:n jäsen Veikko Hiiri osallistui tähän yhteisharjoitukseen jo toista kertaa. Hän oli esikunnan tiedotusyksikössä radio- ja nettitoimittajana sekä viestikouluttajana. Reservistä koostuvalla tiedotusjoukkueella oli apunaan kymmenen varusmiestä. He saivat näin tuntumaa tositilanteeseen ja ammattilaisten antamaa käytännön koulutusta.

4000 miehen Kriisiharjoitus muuttui todeksi, kun kaksi salaman iskua osui harjoitusjoukkojen keskelle. Kaikkiaan 33 varusmiestä ja muutama kantahenkilökunnasta joutuivat terveystarkastukseen ja tarkkailuun. Vakavilta vahingoilta vältyttiin. Onnettomuus herätti laajaa huomiota medioissa. Reserviläiset avustivat henkilökuntaa merkittävästi kriisiviestinnässä ja mm. tiedotustilaisuuden järjestämisessä. Puolustusvoimain komentaja, amiraali Kaskeala suoritti tarkastuskäynnin harjoitukseen ja oli erittäin tyytyväinen myös pienen, mutta iskukykyisen reservin joukkueeseen.

Veikko Hiiri