Tiedotteet 2007

3.10.2007

Piiriseminaarissa ammuttiin ja keskusteltiin

Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n seminaari järjestettiin 29.-30.9.2007 Padasjoen koulutuskeskuksessa.

Piiri1
Markku Nieminen ammuttaa piirin puheenjohtaja
Jukka Pietiläistä.
Paikalla oli parikymmentä piirin eri yhdistysten edustajaa. Lauantain ohjelma käsitti erilaisia ammuntoja mm. pumppuhaulikoilla, erilaisilla automaattikivääreillä, tarkkuuskivääreillä sekä isokaliiperisilla pistooleilla.

Suurimman vaikutuksen ampujiin teki rynnäkkökivääriä muistuttava puoliautommattinen haulikko, jota useimmat eivät olleet koskaan aikaisemmin edes nähneet. Jopa piirin toiminanjohtaja Kari Talikka kertoi, että ammunnoissa oli mukana kaikkiaan kahdeksan sellaista asetta, jolla hän ei ollut aikaisemmin ampunut. Vääpelikilta ry:stä ammuntojen järjestämiseen osallistui Markku Nieminen.

Piiri2
Markku Nieminen ja Jouko Karppinen mittaavat
puristusvoimaa Risto Tarkiaisen valvonnassa.
Lihaskunto testissä

Ammuntojen lomassa tehtiin myös kenttäkelpoisuuden mittaukseen kuuluvaa lihaskuntotesti. Testi sisältää neljä osiota, jotka mittaavat eri lihasryhmiä: etunojapunnerrus, istumaannousu (vatsalihas), puristusvoima sekä toistokyykistys. Testi tehtiin pareittain ja sen suorittamiseen meni vain parikymmentä minuuttia. Puristusvoiman mittaamiseen tarvittavia mittareita on lainattavissa mm. ResUL:n toimistolta, muiden osioiden mittaukseen tarvitaan vain tukeva alusta ja kello.

Lihaskuntotestin tulokset on suhteutettu sukupuolen ja iän mukaan. Testi osoitti, että eri lihasryhmät voivat olla hyvin erilaisessa kunnossa.

Piiri3
Kari Karjalainen kokeilee tarkkuuskiväärin "sihtiä".
Erilaiset yhdistykset toimivat yhdessä

Seminaarissa toinen päivänä keskityttiin käsittelemään Reserviläisliiton pitkän aikavälin suunnitelman RES 2015 luonnosta, josta liitto oli pyytänyt lausunnot piireiltä ja yhdistyksiltä. Yhdistysten edustajat olivat yksimielisiä siitä, että luonnokseen tulee tehdä runsaasti muutoksia ennenkuin se voidaan hyväksyä. Eniten arvosteltiin esitystä maanpuolustushengen ylläpitämisen nostamisesta liiton toiminnan painopisteeksi varsinaisen maanpuolustustyön ja -koulutuksen ohi. Myös luonnoksessa esiintyvää liiton tavoitetta yhtenäistää yhdistysten toimintaa pidettiin arveluttavana, koska se ei huomioi mm. pääkaupunkiseudun erityisolosuhteita.

Vääpelikilta ry:n erikoisluonne tuli esiin mm. siinä, että vaikka piiriseminaariin oli kutsuttu enintään kaksi edustajaa jokaisesta piirin yhdistyksestä, oli paikalla kaikkiaan viisi Vääpelikilta ry:n jäsentä. Tämä osoittaa, että Vääpelikilta ry:n jäsenet toimivat aktiivisesti myös muissa reserviläisyhdistyksissä.