Tiedotteet 2007

20.9.2007

ResUL:n syysjotos Helsingissä

Reserviläisurheiluliiton valtakunnallinen syysjotos järjestettiin 14.-16.9.2007 Santahaminassa ja Itä-Helsingissä.

Jotos1
Lauantain rasteihin kuului mm. vesistönylitys.

Kilpailuun osallistui kahdessa sarjassa yhteensä 81 joukkuetta, joihin kuului 3-4 kilpailijaa. Ulkomaalaisia joukkueita oli mukana Tanskasta ja Virosta. Kilpailureitit olivat n. 34 ja 40 kilometriä ja niiden varrella oli yli 20 tehtävärastia. Rastit mittasivat joukkueiden erilaisia sotilaallisia taitoja ja yhteistoimintaa. Rastien aiheina olivat mm. käsikranaatin heitto, ensiapu, sovelletut ammunnat pistoolilla ja rynnäkkökiväärillä, vesistönylitys, tulenjohto jne. Lisähaastetta tehtäviin toivat uusi kalusto (esim. digitaalinen kenttäradio LV 241) ja puolustusvoimien vuoden 2007 alussa käyttöönottama uusi kartta- ja koordinaatistojärjestelmä, jotka olivat osalle kilpailijoista vieraita.

Jotos2
Jotoksen huoltopäällikkö Jouko Karppinen puhelin
korvalla seurassaan huoltotehtävissä toiminut
Teijo Junnola.
Huoltoa tarvitaan jotoksellakin

Valtakunnallisen kilpailun valmistelut aloitettiin jo vuotta aiemmin. Vääpelikilta ry:ltä pyydettiin jotokselle huoltopäällikkö ja tehtävään valittiin yhdistyksen varapuheenjohtaja Jouko Karppinen. Hän on toiminut aiemmin mm. vääpelikurssien kouluttajana ja vääpelinä.

"Itselleni toiminta huoltopäällikkönä oli haastavaa, opettavaista ja erittäin antoisaa, toisaalta aika stressaavaa varsinkin viimeisen viikon aikana. Mutta kun näitä hommia tekee useammin, niin sitä aina oppii uutta. Toiminta antoi uusia ideoita ja valmiuksia tuleville kursseille.", kertoi Jouko Karppinen.

Huoltopäällikön vastuulla oli mm. puolustusvoimilta ja MPK ry:ltä kuitatun materiaalin nouto, varastointi ja jakaminen, kuljetukset, rastihenkilöstön muonituksen järjestelyt, sunnuntain ruokailun järjestäminen kaikille jotokseen osallistuneille, vesitäydennykset, majoitusalueen järjestelyt, polttopuut, jätehuolto ja kymmenet muut pienemmät asiat.

Jotos3
Viestikaluston vastaanottoa varastolla.
Puolustusvoimien kalustotuki oli jotoksen
onnistumisen kannalta ratkaisevaa.

Varsinaisena jotosviikonloppuna järjestely- ja huoltotehtävissä sekä rastihenkilöinä toimineesta noin kahdesta sadasta henkilöstä oli toistakymmentä yhdistyksemme jäseniä. Jotos oli järjestelyihin osallistuneille MPK ry:n kurssi. Santahaminassa järjestettiin samana viikonloppuna myös mm. kenttälääkintäkurssi.