Tiedotteet 2008

16.10.2008 22.00

Huolto mukana RUK:n aselajikouluttajakurssilla

Vääpelikilta ry:n jäsenet laajensivat kouluttajataitojaan.

Ensimmäinen Puolustusvoimien järjestämä aselajikouluttajakurssi huipentuu lähijaksoon Haminassa 6.-10.10.2008. Kurssin opiskelu oli aloitettu jo elokuussa verkko-opetuksena milnet.fi-portaalissa. Kurssilaiset olivat reservin johtajia eri puolilta Suomea. Vääpelikilta ry:stä mukana olivat Harri Aarnio, Aki Törmäkangas ja Juha Hokkanen huollon koulutusryhmässä. Lisäksi Veikko Hiiri oli jälleen Verkkopartion nettitoimittajana.

aselajikouluttajakurssi1
Lääk-au Nina Ruuhivirta sytyttää voimavalolyhtyä.
© Puolustusvoimat / Veikko Hiiri
Jatkoa kouluttajakurssille

Päämääränä aselajikurssilla on kehittää kouluttajavalmiuksia ja perustamisen jälkeisen toiminnan johtamista osana reservin täydennyskoulutusta. Harjoituksessa opetettiin siis johtamaan itsenäisesti joukkueen kokoisen yksikön harjoituksia paikalliset olosuhteet ja tarpeet huomioiden. Pääpaino oli kouluttamisen perusteissa ja harjoituksen valmisteluissa sekä toteutuksessa aselajikohtaisesti.

Aiempiin kouluttajakursseihin verrattuna olosuhteet olivat paremmat, sanoo Aki Törmäkangas. Sekä koulutusten valmistelu että palautetilaisuudet tehtiin Haminan kasarmin sisätiloissa. Myös majoitus ja ruokailu oli järjestetty Reserviupseerikoulun tiloissa. Jokainen kurssilainen teki omista koulutusaiheistaan koulutuskortit, toimi toisten observaattorina ja antoi palautetta kaikista suorituksista. Törmäkankaan mukaan osa kurssille käsketyistä luuli saavansa aselajikoulutusta, mutta koko koulutustilaisuuden aihe oli suunnitella ja toteuttaa itse koulutus. Tavoitteena oli aselajin mukainen koulutuksen laajempi suunnitteleminen ja kurssimateriaalin luonti. Jos kurssilainen oli saanut kouluttajakoulutusta aiemmin, oli tämä jatkoa sille, eikä varsinaista uutta tai mullistavaa itse menetelmissä ollut. Sen sijaan pystymetsästä tulleille kurssi saattoi olla varsin haastava.

aselajikouluttajakurssi2
Vääpelikilta ry:n Harri Aarnio kuormauttaa bussia.
© Puolustusvoimat / Veikko Hiiri
Työmäärä osalle yllätys

Osallistujilta kerättiin 48 -kohdan kaavakkeella palautetta järjestelyistä ja sisällöstä. Annetun palautteen perusteella kehitetään opintokokonaisuuksia ja luodaan yhä parempi pedagoginen ja toiminnallinen kehittymispolku. Kurssilaiset loivat viikon aikana 220 koulutuskorttia. Se on erinomainen tietopankki ja apu tulevissa koulutustapahtumissa SA-tarpeita ajatellen. Vääpelikilta ry:n jäsenetkin tekivät lääkintähuollon, muonituksen, taisteluvälinehuollon ja logistiikan koulutussuunnitelmia.

Koulutettavat olivat sitoutuneet kiitettävästi harjoituksen tavoitteeseen, vaikka sen vaatima työmäärä oli joillekin yllätys. Tehtäviä laadittiin yömyöhään. Reserviläiset näyttivät olevan ammattimaisen asenteen omaavaa päällystöä. Kurssin johtaja majuri Veli-Matti Hartikainen totesi, että maamme puolustusjärjestelmä lepää luotettavilla hartioilla. Nyt kurssitetut kouluttajat ovat liikekannallepanossa ratkaisevan tärkeä ryhmä. Reserviupseerikoulu toimeenpanee jatkossakin useampia valtakunnallisia aselajikouluttajakursseja.

Veikko Hiiri