Tiedotteet 2008

4.11.2008 12.00

Hygieniaosaaminen testiin

Tavoittena turvallisempi elintarvikkeiden käsittely.

Suomessa on vuoden 2005 alusta alkaen vaadittu hygieniaosaamistodistus henkilöillä, jotka ammatissaan käsittelevät helposti pilaantuvia pakkaamattomia elintarvikkeita. Ns. hygieniapassin on tähän mennessä suorittanut jo yli 500000 henkilöä. Hygieniaosaamistesti suoritetaan mm. osana varusmiesten sotilaskeittäjäkoulutusta.

Nuutila
Keittiömestari, ETM Jaakko Nuutila

Helsingin maanpuolustuspiiri järjesti marraskuussa etenkin Koulutus- ja tukiyksikköön taloushuollon tehtävistä kiinnostuneille henkilöille tarkoitetun Hygieniapassikurssin, jolla suoritetaan em. hygieniaosaamistesti. Kurssin kouluttajana toimi MTV3-kanavalla esitettävästä Mestarikokki-ohjelman tuomarinakin tutuksi tullut keittiömestari, ETM Jaakko Nuutila.

Kurssin toteutustapa poikkeaa totutusta. Kurssi sisälsi vain yhden arki-iltana toteutetun luennon, jolla tutustuttiin internetistä löytyvään oppimateriaaliin sekä käytiin läpi testiin liittyvät järjestelyt. Testiin valmistautuminen tapahtui itsenäisenä opiskeluna, jonka aikana kurssilaisilla oli mahdollisuus saada tukea sähköpostilla kurssin kouluttajalta. Varsinainen kirjallinen testi järjestetään myöhemmin Santahaminassa ja sen läpäisseet kurssilaiset saavat todistuksen ja hygieniaosaamiskortin myöhemmin postitse suoraan kotiin.

Vuonna 2009 hygieniaosaamistesti pyritään liittämään osaksi huhtikuussa järjestettäviä taloushuollon kursseja. Erillinen hygieniapassikurssi on kurssiohjelmassa myös ensi syksynä.

Lisätietoja hygieniaosaamistestistä sekä käytettävästä oppimateriaalista löytyy Elintarviketurvallisuusviraston verkkosivuilta: