Tiedotteet 2008

8.10.2008 23.15

Kenttälääkinnän ABCD

Vääpelikilta ry järjesti 7.10.2008 luentoillan kenttälääkinnästä.

LiukeSeppo Mäkinen Vääpelikilta ry:n lääkintäjaostosta oli järjestänyt puhujaksi lääkäri Markku Liukeen (Sotilaslääketieteen keskus, Santahaminan terveysasema). Liuke toimii työssään sekä varusmiesten että palkatun henkilökunnan kanssa osallistuen Kaartin Jääkärirykmentin lääkintähuollon koulutukseen ja suunnitteluun.

Tilaisuuden alussa oli kahvitarjoilu, viinereiden kera sekä vapaata seurustelua. Luennon aluksi Liuke kertoi syistä, mihin vammoihin ja ongelmiin nykysodissa sotilaat pääasiassa kuolevat sekä vertasi osaa näistä tilastoissa 2. maailmansodan tilastoihin ja kuolemaan johtaneisiin syihin. Samalla hän myös peilasi elokuvien kautta (mm. Pelastakaa Sotamies Ryan, Taistelutoverit ja Isku Mogadishuun) kautta nykyisiä ja osaksi entisiä kenttälääkinnän keinoja auttaa kentällä haavoittuneita. Luennoitsija havainnollisti kuvien ja piirrosten avulla vakavimpien vammatilanteiden patofysiologiaa, sekä tilan kehittymistä. Samalla hän esitti yksinkertaisimpien ja hengenpelastavien toimenpiteiden teoriaa.

Luennossaan Liuke toi esille ja korosti yksinkertaisten ensiaputoimien tärkeyttä. Kuten monissa muissakin tutkimuksissa on todettu, korosti myös Liuke kolmea perusasiaa vammapotilaan hoidossa – hengitysteiden auki pitäminen, verenvuodon tyrehdyttäminen ja nopea kuljetus ovat kenttälääkinnässä, kuten myös siviilissä, ensiarvoisen tärkeitä asioita. Nopean kuljetuksen ja evakuoinnin järjestäminen onnistuu harvoin pelkästään yksin lääkintäryhmän toimesta – tähän tarvitaan komppanian kaikkien huollonalojen saumatonta yhteistyötä ja toistensa ajan tasalla pitämistä.