Tiedotteet 2008

30.9.2008 16.00

Maakuntajoukkojen huoltojoukkueet koulutuksessa

Vääpelikilta ry:n kouluttajat näkyvästi esillä Tuusulassa.

Varusluovutus
Luovutetut varusteet pakattiin lavahäkkeihin.

Tuusulassa ns. Taistelukoulun alueella järjestettiin 26.-28.9.2008 huollon harjoitusten kokonaisuus, johon oli kutsuttu Keski- ja Itä-Uudenmaan aluetoimistojen valitsemia reserviläisiä mm. maakuntajoukoista.

Puolustusvoimien tilaama ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen Uudenmaan maanpuolustuspiirin toteuttamaan kokonaisuus sisälsi vääpelikurssin, kenttälääkintäkurssin ja taloushuollon kurssin. Lisäksi kursseja tuki kolmen reserviläisen muodostama perustamisryhmä. Yhteensä koulutukseen osallistui lähes 50 reserviläistä sekä kolme puolustusvoimien palkattuun henkilökuntaan kuuluvaa valvojaa.

laakinta
Kenttälääkintä kurssilla koulutettiin mm. elvytystä.

Kurssit varustettiin perustamisryhmän toimesta perjantai-iltapäivällä kalustolla, jonka Etelä-Suomen Huoltorykmentti oli toimittanut harjoitusalueelle konteissa. Koulutuksen alkuvaiheessa kurssit muonitettiin Sotilaskotiyhdistyksen toimesta.

Perustamisen jälkeen kurssit siirtyivät huoltolajien mukaiseen koulutukseen, jossa hyödynnettiin sekä Maanpuolustuskorkeakoulun Täydennyskoulutus- ja kehittämiskeskuksen erinomaisia luokkatiloja että läheistä maastoa.

Lauantaina illansuussa alkoi harjoituksen soveltava vaihe, jolloin mm. talouskurssi otti vastuun kurssien muonittamisesta. Harjoitus päättyi sunnuntaina iltapäivällä purkamiseen ja palaute- ja päätöstilaisuuteen.

Suunnittelu
Vääpelit valmistautuvat esittelemään suunnitelman
huoltojoukkueen ryhmittämisestä rakennuksiin.
Vääpelikilta ry yhdistää huollon kouluttajia

Harjoitusten kokonaisuus osoitti selkeästi Vääpelikilta ry:n merkityksen huollon kouluttajina toimivien reserviläisten kokoajana. Vääpelikurssin, kenttälääkintäkurssin ja perustamisryhmän johtajat olivat kaikki yhdistyksemme jäseniä ja myös kouluttajina oli useita Vääpelikilta ry:n aktiiveja sekä Uudeltamaalta että pääkaupunkiseudulta.

Vääpelikurssin johtajana toiminut Hannu Hämäläinen pitää tärkeänä, että erikoisosaamista vaativissa koulutuksissa hyödynnetään kouluttajia yli piirirajojen. Etelä-Suomen sotilasläänin alueella toimivien Helsingin ja Uudenmaan maanpuolustuspiirien välillä kouluttajavaihto on lyhyiden etäisyyksien vuoksi tavallista helpompaa.

suihko
Valvojana toiminut kapteeni Riku Suihko antaa
palautetta vääpelikurssille.
Koulutustavoitteet täyttyivät

Koulutuksen valvojina toimineet puolustusvoimien edustajat katsoivat, että kurssit pääsivät niille asetettuihin koulutustavoitteisiin. Vääpelikurssin osalta koulusta tullaan jatkossa kehittämään siten, että koulutettaville tarjotaan selkeä komppanian päällikköä kuvaava osapuoli, jotta yksikön vääpelin ja päällikön välistä yhteistoimintaa huollon johtamisessa päästäisiin harjoittelemaan paremmin. Vastaavaa järjestelyä kokeiltiin onnistuneesti jo syyskuussa Helsingissä järjestetyllä vääpelikurssilla.