Tiedotteet 2008

18.11.2008 16.00

Markku Pakkasesta Reserviläisliiton puheenjohtaja

Liiton jäsenmaksuosuus nousee ensivuonna 3 euroa.

pakkanen
Markku Pakkanen
Reserviläisliiton syyskokous teki muutamia merkittäviä päätöksiä Hämeenlinnassa 15.11.2008. Erinomainen kokouspaikkakunnan sijainti ja jo ennakkoon keskustelua aiheuttaneet päätökset houkuttelivat paikalle runsaan joukon liiton yhdistysten kokousedustajia.

Liiton puheenjohtajana kahdeksan vuotta toimineen Matti Niemen tilalle valittiin kansanedustaja Markku Pakkanen Kymenlaaksosta. Hän on toiminut parin vuosikymmenen ajan Inkeroisten Seudun Reserviläiset ry:ssä ja hänellä on myös rauhanturvaajakokemusta Namibiasta. Sotilasarvoltaan hän on ylivääpeli.

Liiton johdossa vuoden 2009 alusta aloittava Paakkanen ei juuri käyttänyt julkisia puheenvuoroja kokousviikonlopun aikana. Valintansa jälkeen pitämässä puheenvuorossa hän nosti esiin veteraanityön.

Lisätietoja Reserviläisliiton tulevasta puheenjohtajasta löytyy täältä.

Liittomaksun korotuksesta äänestettiin

Liittohallituksen esitys liiton toimintasuunnitelma hyväksyttiin ilman suurempaa keskustelua ja vain pienin lisäyksin. Toimintasuunnitelma sisältää monia hyvänsuuntaisia uudistuksia, mm. alle 23-vuotiaiden jäsenet saavat jatkossa Reserviläinen-lehden ilmaiseksi ja UKK-kävelykuntotestit pyritään saamaan osaksi myös paikallisyhdistysten toimintaa.

liiton syyskokous
Hämeenlinnan Lyseon juhlasali täyttyi
kokousedustajista.
Toiminnan rahoittamiseksi liittohallitus esitti Reserviläisliiton jäsenmaksuosuuden nostamista ensivuonna peräti 35 prosentilla eli 8,50 eurosta 11,50 euroon. Korotuksella pyritään paikkaamaan liiton heikoksi päästettyä taloutta, joka on johtamassa myös tänä vuonna yli 20000 euroa alijäämäiseen tulokseen.

Kaikki liiton jäseninä olevat yhdistykset eivät olisi halunneet korottaa jäsenmaksua näin paljoa. Pirkanmaalta tullut vastaehdotus jäsenmaksun korottamisesta vain yhdellä eurolla sai kannatusta mm. pääkaupunkiseudun yhdistyksiltä. Suoritetussa lippuäänestyksessä 3 euron korotus sai kuitenkin selvän enemmistön kannatuksen. Korotuksella Reserviläisliitto kerää ensivuonna paikallisyhdistysten jäseniltä yli 100000 euroa enemmän rahaa kuin vuonna 2008. Toivottavasti rahat käytetään viisaasti.

Liiton arvot on määritetty

Viime vuonna hyväksytyssä RES 2015 -suunnitelmasta jäivät pois Reserviläisliiton arvot, jotka hyväksyttiin Hämeenlinnan syyskokouksessa. Arvoiksi määriteltiin isänmaallisuus, samanarvoisuus, luotettavuus sekä uskottavuus. Reserviläisliiton toiminnan pitäisi heijastaa näitä arvoja.

Isänmaallisuus on varmasti niin reserviläisille kuin kaikille muillekin suomalaisille tärkein ja kallein arvo, jota ilman liiton toimintaa ei voi edes ajatella. Reserviläisliiton jäsenten eli siihen kuuluvien yhdistysten samanarvoisuus on Vääpelikilta ry:n kannalta tärkeä asia koska aikaisemmin pääkaupunkiseudulla toimivan huollon erikoiskoulutettujen reserviläisten yhdistyksen erityispiirteitä ei ole aina osattu liittotasolla arvostaa. Luotettavuuteen liitetty avoimuus ja toiminnan läpinäkyvyys ovat myös asioita, joissa liitolla on varmasti vielä runsaasti mahdollisuuksia kehittyä. Uskottavuus on liiton arvoksi kopioitu puolustusvoimilta, jossa sillä viitataan uskottavaan puolustukseen ja suorituskykyyn. Kokouksessa käydyn keskustelunkin jälkeen jäi hieman epäselväksi mitä uskottavalla järjestöllä oikein tarkoitetaan.

Helsingin piiri järjestökuvatutkimuksen kärjessä

jarjestotutkimus
Etta Partanen ja Olli Nyberg esittelivät
järjestötutkimuksen tuloksia.
Ennen Reserviläisliiton syyskokousta julkaistiin Innolink Reasearch Oy:n tekemän  järjestötutkimuksen tulokset. Tutkimus osoitti sekä liitoon kuuluvien yhdistysten jäsenten että kaikkien suomalaisten kannattavan laajasti maamme nykyistä, yleiseen asevelvollisuuteen perustuvaa puolustusratkaisua. Kaikki vastanneet arvostivat  myös Suomen itsenäisyyttä ja sotiemme veteraaneja.

Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n yhdistyksiin kuuluneet vastaajat olivat  kaikkein  suurin ryhmä peräti 588 vastauksellaan.  Pääkaupunkiseudun reserviläisyhdistyksiin kuuluvat vastaajat olivat myös aktiivisempia toimijoita verrattuna koko maan keskiarvoon.

Tutkimuksen ongelmana on se, ettei siinä ole erotettu lainkaan liiton, piirin ja yhdistyksen tasolla tapahtuvaa toimintaa. Vastanneet olivat yleisesti tyytyväisiä esim. tiedotustoimintaan mutta tästä tuskin voidaan päätellä, että kaikissa  yhdistyksissä tiedotusasiat olisivat kunnossa.

Tutkimukseen osallistuneiden jäsenien mukaan  eniten kehitettävää liiton toiminnassa on suomalaisten maanpuolustustahdon hyväksi tehtävässä työssä. Lisäksi tutkimukseen osallistuneista alle 31-vuotiaat arvioivat omaa maanpuolustustahtonsa alemmalle tasolle kuin vanhemmat vastaajat.  Olisiko liiton aika selvittää millaisella toiminnalla oikeasti voidaan parantaa maanpuolustustahtoa?