Tiedotteet 2008

18.12.2008 17.15

Tietoisku varusmiehille

Vääpelikilta ry esitteli reserviläistoimintaa Lahdessa.

Vääpelikilta ry järjesti Hämeen Rykmentissä 17.12.2008 infotilaisuuden varusmiehille reserviläistoiminnasta. Tavoittena oli tavoittaa yhdellä kerralla suuri osa  huollon aliupseerin erikoiskoulutuksen saavista varusmiehistä saapumiserästä  II/2008.

Wathen
Mikael Wathén esitteli reserviläistoimintaa.

Tilaisuuteen osallistui yhteensä lähes sata Hämeen Ratsujääkäripataljoonan aliupseerikoulun huoltopalvelu- ja moottorialiupseerikurssien oppilasta ja apukouluttajaa sekä kaksi henkilökuntaan kuuluvaa kouluttajaa.

Varusmiesten palvelusmotivaatiota pyrittiin parantamaan esittelemällä niitä hyötyjä, joita heille on varusmieskoulutuksesta myös siviilielämän puolella sekä mm. palvelustodistuksen merkityksestä opiskelu- tai työpaikkaa haettaessa. Samalla kehitettiin heidän ylpeytään saamastaan huollon erikoiskoulutuksesta.

Tilaisuudessa esiteltiin myös tärkeimmät vapaaehtoisen maanpuolustuksen valtakunnalliset järjestöt sekä niiden toimintamuotoja. Vääpelikilta ry:n esittelyssä painotettiin yhdistyksen tekemää yhteistyötä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen ja puolustusvoimien kanssa. Vuonna 2003 Hämeen Rykmentissä lääkintäaliupseerikurssilla varusmiehenä palvellut Heikki Pietilä kertoi omista kokemuksistaan MPK:n kouluttajana sekä sotilaskoulutuksen hyödyistä työurallaan.

Reserviläistoiminta kiinnostaa

aliupseerioppilaat
Moottorialiupseerikurssin oppilaita.

Tilaisuudessa yhteensä 41 varusmiestä ilmoitti olevansa kiinnostunut reserviläistoiminnasta joko Vääpelikilta ry:n tai oman kotipaikkakuntansa reserviläisyhdistyksessä. Heihin otetaan yhteyttä uudelleen heinäkuussa 2009 tapahtuvan reserviin siirtymisen jälkeen.

Aliupseerikoulun johtaja, kapteeni Teijo Kotinurmi piti tilaisuuttaa onnistuneena ja aliupseerikoulun antamaa koulutusta hyvin tukevana. Hän kutsui Vääpelikilta ry:n edustajat esittelemään reserviläistoimintaa myös seuraavan saapumiserän aliupseerioppilaille kesäkuussa 2009.

Tavoittena on järjestää samana päivänä kaksi tilaisuutta, jolloin myös lääkintäaliupseerikurssin ja aseseppäaliupseerikurssin oppilaat voisivat olla mukana. Myös Päijät-Hämeen alueella asuvia nuoria Vääpelikilta ry:n jäseniä pyritään ottamaan mukaan tilaisuuden toteuttamiseen.