Tiedotteet 2008

13.10.2008 22.00

Vääpelikilta ry vieraili Sotamuseossa

Maurinkadun tiloista Helsingistä löytyy kattava läpileikkaus Suomen sotahistoriaan.

Museo 1 web
STU-40 rynnäkkötykki Sotamuseon pihalla.
Yhdeksän jäsenen voimalla aloitimme vierailun tutustumalla ensin sotamuseon perusnäyttelyyn. Kompakteista tiloista löytyy hyvä läpileikkaus Suomen sotahistoriaan Ruotsin vallan ajoilta saakka, painopisteen ollessa itsenäisyyden ajassa. Näyttely koostuu mm. eri aikakausien aseistuksesta, univormuista ja varusesineistä. Tiloihin on myös rakennettu talvisodan aikainen mallikorsu. Vapaudenristin, Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikuntien kunniamerkit ovat kaikki esillä omissa vitriineissään.

Perusnäyttelyssä esillä ovat myös Suomen marsalkka Mannerheimin kenttäunivormu jatkosodan ajalta sekä kenraali Ehrnroothin univormu. Aseista mainittakoon presidentti Mauno Koiviston käyttämä Degtjarjov-pikakivääri ja Raatteen tien motista sotasaaliiksi saatu 76 mm rekyylittömän kanuunan prototyyppi.

Juhlanäyttely varusmiesten arjesta

Museo 2 web
Museon edestä löytyi myös uudempaa kalustoa.
Liisankadun puoleisessa rakennuksessa on 7.12. saakka avoinna Puolustusvoimien 90-vuotisjuhlanäyttely. Näyttely kertoo varsin kattavasti varusmiespalveluksen muutoksen sen ensiaskelista alkaen, läpi sodanjälkeisen ajan pulavuosien tämän päivän voimakkaasti teknologiapainotteiseen aikaan saakka.

Juhlanäyttelyssä alkoi ryhmästämme kuulua paljonkin ”tuollaisia minäkin käytin” –tyylisiä kommentteja, kun vierailijoille tuttuja varusesineitä osui silmien eteen. Näyttelyssä onkin esillä varsin paljon mielenkiintoisia varusesineitä, valokuvia sekä kirjallista materiaalia.

Käynnin arvoinen paikka

Maurinkadun sotamuseo on varsinkin hintaansa nähden vierailun arvoinen paikka. Pääsymaksu on aikuisilta neljä euroa, lapsilta ja eläkeläisiltä kaksi. Museo on auki ti-to 11-17, pe-su 11-16. Juhlanäyttely on avoinna 7.12. saakka. Museo on varsin kompakti, pari-kolme tuntia aikaa riittää mainiosti. Ainoa miinuspuoli on valokuvauskielto.

Sotamuseon verkkosivut: