Tiedotteet 2009

30.3.2009 18.00

Aluetoimisto tyytyväinen Tuusulan huoltokurssiin

Teemana rakennuksiin tukeutuminen.

Tuusulassa järjestettiin 27.-29.3.2009 puolustusvoimien MPK:lta tilaama kurssikokonaisuus. Taistelukoulun alueella järjestetyille huollon kurssille, torjuntajoukkueen kurssille ja viestikurssille osallistui yhteensä noin 50 kutsuttua reserviläistä.

hamalainen
Hannu Hämäläinen,
Vääpelikilta ry
Huoltokurssille osallistuneille reserviläisille koulutettiin komppanian vääpelin tehtäviä, talousryhmän johtajan tehtäviä ja taisteluvälineryhmän johtajan tehtäviä. Harjoitustyönä laadittiin huoltosuunnitelma. Koulutettavat hoitivat myös käytännön huoltopalvelutehtäviä koko viikonlopun ajan.

Huoltokurssin teemana oli rakennuksiin tukeutuminen. Kurssi toteutettiin Taistelukoulun autohallilla, jonka pesuhallissa kaikki oppitunnit pidettiin. Esitysvälineenä käytettiin ainoastaan fläppitaulua sekä kansioon tulostettuja PowerPoint-esityksiä. Myös majoitus oli samassa tilassa. Kurssi oli aseistettu ja suojasi oman toimintansa mm. vartioinnilla. Viestikurssi rakensi komentopaikalta puhelinlinjan autohalleille ja toi myös LV217M -radion kurssin viestivälineeksi.

Huoltokurssin valvojana toiminut majuri Sakke Hiukka selvitti seikkaperäisesti huollon järjestelyjä Itä-Uudenmaan alueella. Myös alueupseeri yliluutnantti Jarmo Rytinkin kävi valistamassa kurssia useampaan otteeseen. Kurssin kouluttajina toimivat Keijo Kylmälä (kurssinjohtaja), Hannu Hämäläinen ja Ismo Saalsto.

Huoltokurssin koulutettavat olivat erittäin aktiivisia ja oma-aloitteisia. Keskustelu ja kokemusten vaihto oli hyvin vilkasta.Itä-Uudenmaan aluetoimiston asettama harjoituksen johtaja majuri Antti Paavonperä totesi lyhyessä puheessaan päätöskahveilla aluetoimiston saaneen juuri sitä mitä tilasikin.