Tiedotteet 2009

14.1.2009 11.00

Haku Grenadier 2009 -sotilastaitokilpailuun

Helsingistä 1-2 joukkuetta Itävaltaan.

Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry kokoaa 3 hengen partion Itävallassa 28.6.-4.7.2009 järjestettävään Grenadier 2009 -sotilastaitokilpailuun. Vääpelikilta ry:n jäsenillä on mahdollisuus hakea partion jäseneksi. Piiri tukee joukkueita taloudellisesti, materiaalilla ja koulutuksella. Myös Helsingin Reserviupseeripiiri kokoaa kilpailuun joukkueen. Helsingistä on ollut osallistujia mukana kilpailussa myös aikaisempina vuosina.

Grenadier-kilpailun järjestää Wienin upseerikerho (ÖGW Wien) ja sitä tukee Bundesheerin 7. prikaatin EVP. Ennakkotiedon mukaan paikkana on viime vuoden tapaan TüPL MARWIESEN / Kärnten.

grenadier2009
Helsingin joukkueet Grenadier-sotilastaitokilpailussa Itävallassa vuonna 2008. Kuva: HRUP

Hyvä peruskunto ja kielitaito vaaditaan

Edellisten vuosien kokemusten perusteella partion jäseniltä vaaditaan:

- Reipasta (sotilas)otetta asioihin, aloite- ja yhteistoimintakykyä sekä huumorintajua

- Halua panostaa tähän (vaatii aikaa ja rahaa).

- Kohtuullinen yleiskunto (30 km päivämarssi, 10 km pikasuunnistus, 10-15 km vuoristomarssi  pitää sujua)

- Hyvät yleissotilaalliset tiedot ja taidot (EA, PION, SUOJ, JV, AKE, TA)

- Hyvät ”harmaan vaiheen” ja/tai kriisinhallintatehtävän tiedot ja taidot (ml. tilapäinen kulunvalvontapaikka, ajoneuvo- ja henkilötarkistus jne)

- Köysillä laskeutuminen sekä esteen ylittäminen hallussa tyydyttävästi

- NATO:n radioliikenne, kartat, kellonajat sekä jokamiehen tulenjohto hallussa vähintään tyydyttävästi

- Hyvää englannin kielen hallintaa, ja jos joku partiosta osaa saksaa, on siitä selkeää etua.

Lämpötila Etelä-Itävallassa on tuohon aikaan helposti +25-+30C, mikä antaa vielä oman mausteensa rinteiden kapuamiseen ja polkujen tallaamiseen reppu selässä.

Ampumataito perusvaatimuksena

Kilpailun aikana ammutaan ÖBH:n jv-aseilla, eli todennäköisesti ainakin P80(G17), STG77(AUG A1), SSG69 (Steyr 69), MG74 (MG3) ja PAR 66/79 (84 mm Carl-Gustav) kalustolla. Osa ammunnoista on kouluammuntoja, osa soveltavia. Osallistujien ampumataidon tulee olla mieluiten kiitettävä kouluammuntojen osalta ja vähintään tyydyttävä SRA/sovelletun osalta, sillä aseisiin ja ammuntoihin voidaan tutustua Suomessa vain rajoitetusti.

Kyseessä on yhtä paljon reilun henkinen sotilastaitokilpailu kuin erittäin hyvä viikon kestävä kansainvälinen harjoitus vuoristoalueella, joten tapahtumaa on helppo suositella aktiivireserviläisille. Suurin osa öistä majoitutaan (todennäköisesti) harjoitusalueen kasarmeilla ja siinä yhteydessä jää hyvin aikaa tutustua muiden maiden ammattisotilaisiin ja reserviläisiin.

edelweiss
Edelweiß
Alppiruusu lakinreunaan

Uusien tietojen, taitojen, kokemusten ja ystävien lisäksi rintaan ja päähineeseen voi tarttua (vuodesta ja partion menestyksestä riippuen):

- vuoristojoukkojen Edelweiß (näitä on Suomessa nyt tusina)

- ÖBH:n jalkaväkitaistelijan tutkintomerkki (näitä on Suomessa 3 kpl)

- ÖBH:n, Bundeswehrin ja US Army:n ampumataitomerkkejä

Ilmoittautuminen käynnissä

Kilpailujoukkueen jäsenyyttä haetaan Helsingin Seudun Reserviläispiiriltä. Kiinnostuneiden Vääpelikilta ry:n jäsenten on hyvä ottaa ensin yhteyttä Juha Parkkoseen, puh. 040 8663 055, juha.parkkonen (ät) gmail.com.

Lisätietoja ja kuvia kilpailusta: