Tiedotteet 2009

6.12.2009 1.00

Kouluttajia pääkaupunkiseudun ulkopuolelta huomioitiin

Neljä uutta luutnanttia yhdistykseen.

Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n ja MPK:n Helsingin maanpuolustuspiirin yhteinen itsenäisyyspäivän palkitsemistilaisuus järjestettiin Pääesikunnassa jo 4.12.2009. Vääpelikilta ry:n esityksestä huomioitujen reserviläisten joukossa oli tällä kerralla myös muutamia pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvia yhdistyksen jäseniä, jotka ovat kuluneina vuosina olleet mukana toteuttamassa huollon koulutusta omien maanpuolustuspiiriensä alueilla.

palkittuja300
Piiripäällikkö Mauri Väänänen luovutti Markku Niemiselle
ja Erkki Joukaiselle Maanpuolustusmitalit soljella.
Itsenäisyyspäivänä Vääpelikilta ry:n jäsenistä Hannu Hämäläiselle myönnettiin Reserviläisliiton hopeinen  ansiomitali sekä Jouko Alaselle ja Jyrki Aikkolle liiton pronssinen ansiomitali.

Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n 2. luokan ansiomerkillä palkittiin Timo Hietala, Ari Hautala, Terhi Latva-Käyrä ja Hannu Hämäläinen (Uusimaa) sekä 3. luokan ansiomerkillä Marko Silvander (Varsinais-Suomi) ja Jari Järvi (Etelä-Häme). Piirin 3. luokan ansiomerkki myönnettiin myös Vääpelikilta ry:n yhteistyökumppaneista Marko Sipuralle (Päijät-Hämeen maanpuolustuspiiri) ja Herman Ljungbergille (yhdistyksen tilintarkastaja).

Lisäksi Helsingin maanpuolustuspiiri palkitsi yhdistyksen jäsenistä Erkki Joukaisen ja Markku Niemisen Maanpuolustusmitalilla soljen kera.

ritarihuone
Timo Tuomi, Juha Parkkonen ja Niko Huttunen Helsingin
aluetoimiston ylennystilaisuudessa Ritarihuoneella 4.12.2009.
Ylennyksiä aikaisempaa enemmän

Ylennysten määrä lisääntyi edellisistä vuosista. Reserviupseereja ylennettiin 1118 kappaletta eli lähes puolet enemmän  kuin vuotta aikaisemmin. Etelä-Suomen sotilasläänin komentaja ylensi yhteensä 503 aliupseeria ja miehistöon kuuluvaa reserviläistä. Ylennysten määrä seuraa kertausharjoitusten määrän kehitystä.

Vääpelikilta ry:n jäsenistä ylennettiin mm. Hannu Hämäläinen, Juha Parkkonen, Juha Tiainen ja Mikael Wathén luutnanteiksi, Jari Järvi ylivääpeliksi, Niko Huttunen vääpeliksi, Soini Hyttinen ja Nikolai Ylirotu ylikersanteiksi, Juha Hokkanen kersantiksi ja Timo Tuomi alikersantiksi.