Tiedotteet 2009

29.3.2009 22.00

Lääkinnän kouluttajat TAYS:ssa

Vääpelikilta ry:n kouluttajia myös Kymijoki 2009 -harjoituksessa.

Vääpelikilta ry:n jäsen, reservin lääkintäylikersantti, Jari Peltonen on kouluttanut ja johtanut kenttälääkintäkursseilla vuodesta 2002 eripuolilla Suomea. Kymijoki -harjoituksen kenttälääkintäkurssilla hän on ollut kouluttajana vuodesta 2005 ja johtanut kurssin viime vuonna.

kymijoki TAYSKymijoki 2009 -harjoituksen yhteydessä järjestettävän kenttälääkintäkurssin suunnittelu- ja valmistelutilaisuus pidettiin Tampereen Yliopistollisessa sairaalassa lauantaina 14.3.2009. Tilaisuuteen oli kutsuttu tämänvuotisen kurssin johtotehtäviin suunniteltuja henkilöitä sekä osallistujia viime vuodelta. Tilaisuuden tarkoituksena oli purkaa vuoden 2008 harjoituksen palautetta ja suunnitella tämän pohjalta vuoden 2009 kurssi ja miettiä koulutettavia aiheita sekä valmistella rasteja. Varsinainen harjoitus järjestetään 11.-13.9.2009 Pahkajärven harjoitusalueella.

Tilaisuudessa oli alustamassa ja esittämässä tervehdyksen Kymenlaakson piiripäällikkö Matti Mikkonen. Suunnittelu toteutettiin osin keskusteluna ja osin pienryhmissä. Paikalla olleiden henkilöiden siviilikoulutus vaihteli lääkäristä lukiolaiseen, joten keskustelut olivat antoisia ja esille saatiin paljon eri näkökulmia ja koulutustarpeita. Osalla osallistujista oli myös taustaa puolustusvoimista tai ulkomailta. Materiaali oli koottu selkeästi ja johdonmukaisesti kansioon, jossa oli myös hyvät kuvat harjoitusalueesta. Kuten kaikissa huollon harjoituksissa, myös tässä suunnittelutilaisuudessa kahvitus ja ruokahuolto toimi moitteettomasti!

Lisätietoja Kymijoki 2009 -harjoituksen kenttälääkintä kursssta on saatavissa kurssin johtajalta, peltonenjari (ät) kolumbus.fi tai MPKY:n järjestelmästä (kurssi no. 0800 09 11029).

Teksti: Heikki Pietilä

Kuva: MPKY Kymenlaakson piiri