Tiedotteet 2009

26.10.2009 17.00

Perustamisryhmät kovilla

Syksyn turvakurssit perustettiin Radioniemessä.

purku1
Erkki Joukainen lajittelee maastopukuja.

Santahaminassa järjestettiin 23.-25.10.2009 useita Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen koulutustapahtumia, joihin sisältyi sekä sotilas- että siviilikursseja. Oppilasvahvuudeltaan suurimmat olivat neljä lukiolaisten turvakurssia, joille osallistui noin 240 oppilasta pääkaupunkiseudulta.

Kurssien varustaminen jouduttiin tällä kerralla varusvaraston sijaan toteuttamaan Radioniemessä. Mittavan perustamis- ja purkutehtävän toteutti Helsingin maanpuolustuspiirin koulutus- ja tukiyksikön (KOTU-yksikkö) perustamisryhmät kurssien kouluttajien tukemana. Perustamisryhmissä on mukana runsaasti Vääpelikilta ry:n jäseniä.

Saapuu ensimmäisenä, lähtee viimeisenä

purku2
Sissitakkien jälkeen vielä 300 villapaitaa...

KOTU-yksikön perustamistehtäviin sitoutuneista useimmat ovat jo hieman iäkkäämpiä aktiiveja, jotka haluavat edelleen tukea vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta. Perustamisryhmien suurella työpanoksella vapautetaan sekä MPK:n että puolustusvoimien henkilöstöä koulutuksen suunnittelu- ja asiantuntijatehtäviin.

Sunnuntaina ensimmäisten kurssien kouluttajat ja oppilaat pääsivät kotiin jo puolenpäivän aikaan. Perustamisryhmien tehtävät sen sijaan jatkuivat iltamyöhään. Kun kurssit olivat luovuttaneet varusteensa, aloitettiin vaatetusmateriaalin lajittelu ja laskeminen. Varusvarastolle palautettavat varusteet täytyi myös pakata lavahäkkeihin valmiiksi kuljetusta varten. Lopuksi tilat vielä lakaistiin ennen siirtymistä Sotilaskotiin.

Tehtäviä löytyy kaikille

Koulutus- ja tukiyksikössä on tehtäviä kaikille, jotka haluavat osallistua vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön. Perustamisryhmiin tarvitaan jatkuvasti lisää jäseniä ja myös muihin tuki- ja huoltotehtäviin on mahdollisuus hakeutua. Tehtävät sopivat hyvin myös iäkkäämmille henkilöille eikä sotilaskoulutusta vaadita.

Helsingin koulutus- ja tukiyksikkö