Tiedotteet 2009

29.6.2009 17.00

Reserviläistoiminta kiinnostaa varusmiehiä

Vääpelikilta ry esitteli toimintaansa Hämeen Rykmentissä.

HamR II-2009
Niko Huttunen esittelee reserviläistoimintaa.

Vääpelikilta ry järjesti 24.6.2009 Hämeen Rykmentissä Lahdessa huollon aliupseerikursseilla palveleville varusmiehille reserviläistoiminnan esittelytilaisuuden.
Kaksiosaiseen tilaisuuteen osallistui yhteensä lähes 250 moottori-, aseseppä- huoltopalvelu- ja lääkintäaliupseerikurssien oppilasta. Tilaisuuden isäntinä toimivat aliupseerikurssien johtajat kapteeni Teijo Kotinurmi ja kapteeni Timo Pesonen.

Noin tunnin kestäneissä infotilaisuuksissa varusmiehille kerrottiin varusmieskoulutuksen eduista siviilielämässä, esim. palvelustodistuksen hyödyntämistä opiskelu- ja työpaikan hakemisessa. Tavoitteena oli mm. lisätä johtajakoulutukseen valittujen varusmiesten palvelusmotivaatiota.

Reservin aurinko paistaa yli 40 vuotta

Tilaisuudessa muistutettiin, että varusmiespalvelus on vain yksi vuosi asevelvollisuudesta, joka Suomessa kestää yhteensä 43 vuotta. Varusmiehille esiteltiin lyhyesti vapaaehtoisen maanpuolustuksen toimintamuotoja ja järjestöjä, joissa varusmiehenä opittuja taitoja on mahdollista ylläpitää ja kehittää. Jokainen osallistuja sai mm. Reserviläinen- ja Helsingin Reservin Sanomat - lehdet sekä MPK:n esitteen ja kynän. Myös Vääpelikilta ry:n toimintaa oli näyttävästi esillä. Esittelijöinä toimivat Juha Parkkonen, Niko Huttunen ja Heikki Pietilä.

Tilaisuuteen osallistuneista varusmiehistä yhteensä 78 ilmoitti olevansa kiinnostunut reserviläistoiminnasta joko Vääpelikilta ry:n jäsenenä tai oman kotipaikkakuntansa reserviläisyhdistyksessä. Heihin otetaan yhteyttä joulukuussa tapahtuvan kotiuttamisen jälkeen. Kiinnostuneiden määrää voidaan pitää varsin korkeana kun huomioidaan, että heidän varusmiespalveluksensa on vasta puolivälissä.