Tiedotteet 2009

27.1.2009 15.30

Sodan ajan vahvuus säilyy

Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko julkaistiin.

Suomen tulevien vuosien turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa ohjaava valtioneuvoston selonteko on julkaistu. Selonteko käsitellään valtioneuvostossa 5.2.2009 ja eduskunnalle se annetaan hyväksyttäväksi 11.2.2009.

Selonteon sotilaallista maanpuolustusta koskevat osat eivät pidä sisällään suurempia yllätyksiä. Yleinen asevelvollisuus ja puolustusvoimien iskukyky säilyvät. NATO-jäsenyys pysyy selonteossa edelleen mahdollisuutena. Määrärahojen lisäys mahdollistaa sodan ajan puolustusvoimien vahvuuden pitämisen 350000 taistelijassa sekä nykyisen varuskuntaverkoston säilyttämisen.

Puolustusvoimien kehittäminen painottuu lähivuosina ilmapuolustukseen. Vuoden 2012 jälkeen painopiste siirtyy maavoimien alueellisten joukkojen kehittämiseen, jonka organisaatioista muodostetaan entistä joustavampia ja niiden käyttö- ja toimintaperiaatteita kehitetään.

cv90
CV9030-rynnäkkövaunut kuuluvat
valmiusyhtymien kalustoon.
Kuva: Puolustusvoimat
Vapaaehtoisia harjoituksia myös operatiivisille joukoille

Selonteon asevelvollisia koskevassa osuudessa mainitaan, että "Reserviläisille varmistetaan tarkoituksenmukainen ja kannustava tehtävien kehittyminen."  "Vapaaehtoista maanpuolustusta kehitetään palvelemaan yhä paremmin puolustusvoimien kokonaissuorituskykyä muun muassa puolustusvoimien sodan ajan joukkojen kouluttamisessa ja ylläpidossa." Tämä merkitsee mm. MPK:n antaman sotilaallisen koulutuksen laadun parantamista ja koulutuksen kohdistamista aikaisempaa enemmän sijoitetuille reserviläisille.

Mielenkiintoinen linjaus on operatiivisten ja tärkeimpien alueellisten joukkojen (maakuntajoukot) suorituskyvyn lisääminen vapaaehtoisen maanpuolustuksen avulla. Vaikka kertausharjoitukset kohdennetaan operatiivisille joukoille ja maakuntajoukoille, käytetään iskuvoimaisimpien joukkojen henkilöstön koulutukseen ilmeisesti myös vapaaehtoisia harjoituksia.

Keskeisten joukkojen määrä vähenee

Selonteon lopussa on taulukko, jossa on lueteltu puolustusvoimien keskeisiä joukkoja vuonna 2008 ja 2010-luvulla. Maavoimien operatiiviset jääkäriprikaatit ja alueelliset jalkaväkiprikaatit ilmeisesti puretaan osana alueellisten joukkojen kehittämistä ja niiden tilalle muodostetaan pienempiä ja liikkuvampia taisteluryhmiä. Merivoimien miinasodankäynnin aluksien osalta tapahtuu vähennystä. Ilmavoimien osalta ei ole tapahtumassa muutoksia. Koska puolustusvoimien kokonaisvahvuus ei muutu, lisääntyy mm. alueellisiin joukkoihin sijoitettujen reserviläisten määrä. Maakuntajoukkojen vahvuus tulee ilmeisesti ainakin kasvamaan.

Yhteinen logistinen järjestelmä

Selonteossa todetaan, että puolustusvoimien logistiikkaa kehitetään rakentamalla puolustusvoimien yhteinen logistinen järjestelmä. Tämä merkinnee eri puolustushaarojen huoltojärjestelmien entistä tiiviimpää yhteistyötä tai yhdistämistä. Logistisen järjestelmän kehityksen painopiste on operatiivisten joukkojen tukemisessa ja tärkein kehitettävä alue on täydennys- ja kuljetuskyky. Logistiikan kehittämisessä varaudutaan myös ulkomaisen avun vastaanottoon ja antamaan isäntämaatukea.

Järjestöt mukana myös maanpuolustustahdon ylläpidossa

Vahva maanpuolustustahto on sotilaallisen maanpuolustuksen perusedellytys. Kansalaisten maanpuolustustahto ilmenee myönteisenä suhtautumisena sotilaalliseen maanpuolustukseen. Maanpuolustustahto ilmeneminen varsinaisena toimintana mainitaan selonteossa vain kun puhutaan osallistumisesta kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan (ellei kyseessä ole kirjoitusvirhe). Laveasti tulkiten myös osallistumista vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan voidaan pitää maanpuolustustahdon ilmenemismuotona. Selonteon mukaan maanpuolustustahtoa voidaan ylläpitää ja edistää lisäämällä edelleen kansalaisten mahdollisuuksia osallistua vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan.

Selonteon mukaan maanpuolustustahtoa tuetaan mm. vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia kehittämällä ja puolustusvoimien tiiviillä yhteistoiminnalla kansalaisjärjestöjen kanssa. Kansalaisjärjestöjen (ml. reserviläisjärjestöt) aktiivinen osallistuminen maanpuolustustoimintaan on keskeistä maanpuolustustahdon ylläpitämisessä.

Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka 2009. Valtioneuvoston selonteko.

Selonteko puolustusvoimien verkkosivuilla