Tiedotteet 2009

10.6.2009 18.20

Sotahistoriallinen matka Itä-Karjalaan

Reservipiirien matkalla tutustutaan taistelupaikkoihin Aunuksen kannaksen alueella.

Helsingin Reserviupseeripiiri ja Helsingin Seudun Reserviläispiiri järjestävät 30.7.–2.8.2009 jäsenilleen räätälöidyn sotahistoriallisen matkan Itä-Karjalaan. Matkan pääasiallisena tarkoituksena on tutustua vuosien 1919, 1941 ja 1944 taistelupaikkoihin Aunuksen kannaksen alueella.

Matkalla käydään vuoden 1919 Karjalan retkikunnan, vuoden 1941 Karjalan armeijan kesähyökkäyksen sekä kesän 1944 torjuntataistelujen keskeisillä taistelupaikoilla Sortavalan, Äänislinnan ja Aunuksen alueella.

Matkalle lähtijöille järjestetään to 25.6. Töölöntorin auditoriossa esitelmätilaisuus, joissa tutustutaan etukäteen Itä-Karjalan kysymykseen, vuoden 2009 marssireittiin, sekä kerrotaan, mihin kirjallisuuteen kannattaa tutustua kesän aikana.

To 30.7. Marssikynnys ylitetään varhain aamulla Helsingissä. Moottorimarssi suuntaa Haminan, Miehikkälän ja Niiralan kautta Sortavalaan. Miehikkälässä tutustuminen Pioneerimuseoon. Majoittuminen Sortavalassa.

Pe 31.7. Moottorimarssi Äänislinnaan. Matkalla tutustutaan mm. JR 8:n kesän -41 hyökkäysvaiheen taistelupaikkoihin sekä talvisodan aikaisiin Kollaanjoen asemiin.  Majoittuminen Äänislinnassa.

La 1.8. Suunta Prääsän kautta kohti Syväriä, jossa tutustutaan mm. PSS-asemaan. Lotinapellon liiton kesäkokous. Majoittuminen Aunuksessa.

Su 2.8. Tutustuminen Tuuloksen ja Viten maihinnousupaikkoihin (1919 sekä 1944) Laatokan pohjoisrannalla sekä Nietjärven kesän -44 taistelualueeseen (U-asema). Moottorimarssi päätetään Helsinkiin myöhään illalla.

Paikan päällä pyrimme ainakin parissa kohteessa tutustumaan myös niihin sotataidon tasoihin, joilla reserviläiset pääosiltaan toimivat sotien aikana, ja joilla he toimisivat myös tulevaisuuden sodassa - eli taistelutekniikkaan ja –taktiikkaan.  Opetuksellisen tarkoituksensa lisäksi retki on toki erinomainen tapa viettää neljä kesäpäivää Aunuksessa ja tutustua siinä samalla eri kerhojen ja piirien jäseniin.

Matka on tarkoitettu Helsingin Reserviupseeripiirin ja Helsingin Seudun Reserviläispiirin kerhojen aktiivijäsenille, ja piirit tukevat heidän osaltaan matkan kustannuksia.

MATKALLE ILMOITTAUTUMINEN
Ilmoittautuminen on päättynyt 25.6.2009. Kysy peruutuspaikkoja Arto Pulkilta, puh. 09-4056 2071.