Tiedotteet 2009

Syyskokousesitelmä täytti auditorion.

Ponteva
Lääkintäeversti Matti Ponteva
Vääpelikilta ry:n syyskokous järjestettiin 11.11.2009 tutussa ympäristössä Töölöntorinkadun auditoriossa. Kokoukseen ja sitä edeltäneeseen lääkintäeversti Matti Pontevan esitelmätilaisuuteen osallistui runsas joukko jäseniä ja asiasta kiinnostuneita.

Eversti Ponteva esitteli puolustusvoimien vuonna 2000 valmistuneen koulutuspaketin "Tulikaste", jonka toteuttamisessa hän oli toiminut asiantuntijana. Valitettavasti koulutuspakettiin kuuluvaa 36 minuuttia pitkää elokuvaa ei ollut mahdollista esittää tällä kerralla. Opetuselokuva voitti vuonna 2000 vuoden parhaan sotilaselokuvan palkinnon alan tärkeimmällä kansainvälisellä sotilasalan filmifestivaalilla Italian Braccianossa.

Eversti Pontevan esitelmä antoi hyvän käsityksen niistä tekijöistä, jotka aiheuttavat stressiä taistelukentällä sekä niistä merkeistä, joita taistelustressi aiheuttaa yksilöissä ja joukossa. Taistelustressistä kärsivät kaikki, etenkin juuri ennen taistelua, mutta kokeneilla taistelijoilla stressin määrä putoaa taistelun alkaessa. Esitelmässä käsiteltiin myös stressireaktioiden hoitoa, paniikin ehkäisemistä ja niitä tapoja, joilla johtaja voi ylläpitää joukon henkistä toimintakykyä.

kokous
Sihteeri ja puheenjohtaja.
Johtokunta supistui kahdeksaan jäseneen

Esitelmän ja kahvitauon jälkeen alkoi Vääpelikilta ry:n syyskokous, johon osallistui 28 yhdistyksen jäsentä. Vuoden 2010 toimintasuunnitelmassa mm. sotilasliikunta ja hengellinen työ ovat aikaisempia vuosia näkyvämmin esillä. Talousarvion kannalta suurimpia hankkeinta ovat huollon varusmiesjohtajille suunnatut tiedotustilaisuudet ja varainhankinnan muonitustalkoot. Molemmat suunnitelmat hyväksyttiin johtokunnan esittämässä muodossa. Yhdistyksen jäsenmaksu päätettiin myös pitää edellisen vuoden tasolla 29 eurossa huolimatta siitä, että piirin jäsenmaksu nousee ensivuonna.

Henkilövalintojen osalta syntyi enemmän keskustelua. Johtokunnan toiminnan tehostamiseksi johtokunta päätettiin pienentää 8 jäseneen. Vanhoista, erovuorossa olleista jäsenistä valittiin uudelleen Ari Hautala, Timo Tuomi ja Markku Nieminen. Neljännestä paikasta äänestettiin ja uudeksi johtokunnan jäseneksi tuli valituksi 22-vuotias kersantti Thuong Do.

palkitut
Vääpeliristeillä palkitut
Lassi Paavonkallio ja Ari Hautala.
Kaksi uutta vääpeliristiä

Varsinaisen kokouksen jälkeen suoritettiin palkitsemisia. Vääpelikilta ry:n toiminnassa aktiivisesti ja pitkäaikaisesti toimineista jäsenistä Ari Hautalalle ja Lassi Paavonkalliolle luovutettiin Vääpeliristit. Yhdistyksen puheenjohtaja Timo Syrjänotko ja entinen puheenjohtaja Juha Parkkonen saivat yhdistyksen pöytästandaarit.