Tiedotteet 2009

oppitunti
Koulutuspäällikkö Harri Kaijansinkko koulutti
tukipyynnön oikeaa laatimista.
Helsingin maanpuolustuspiirin huollon toimiala järjesti 28.11.2009 Santahaminassa koulutuspäivän henkilöille, jotka toimivat tai ovat kiinnostuneita toimimaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen toimeenpanemilla kursseilla vääpeleinä. Osa kurssin oppilaista ja lähes kaikki kouluttajat olivat myös Vääpelikilta ry:n jäseniä.

Kurssilla mm. tutustuttiin kurssivääpelin laajaan tehtäväkenttään, käytiin läpi kurssien tukipyynnön laatiminen sekä oikea toimintatapa eri varastoilla, autohalleilla  ja muonituskeskuksessa. Koulutuksessa korostettiin kurssin vääpelin tiivistä yhteistyötä kurssin johtajan kanssa ja terveen "talonpoikaisjärjen" käyttöä käytännön toiminnassa. Kurssivääpelin tehtävänä on huolehtia siitä, että kurssin yleisjärjestelyt toimivat ja edellytykset tehokkaalle oppimiselle ovat olemassa.

Kurssin suunnittelussa oli hyödynnetty niitä kokemuksia, joita Vääpelikilta ry:n aktiiviset kouluttajat eri puolilla Suomea ovat saaneet järjestäessään vastaavia kursseja omissa maanpuolustuspiireissään. Koulutusmateriaalin avoin vaihtaminen on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi kehittää koulutuksen laatua.

Kurssilaiset olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa koulutukseen ja kehuivat monipuolista materiaalia, kouluttajia ja yleisjärjestelyitä. Kokonaisarvosana oli yli 4,8 (1-5 asteikolla). Kehittämiskohteena pidettiin lähinnä kurssin pidentämistä siten, että myös monipuoliseen käytännönharjoitteluun olisi mahdollisuus.

naurua2
Hymyt irtosivat kun oppilaat kuulivat
kaikkien läpäisseen testin.
Hygieniaosaamistesti piti jännityksessä

Kurssivääpelikurssin oppilailla oli mahdollisuus osallistua myös Santahaminassa järjestettyyn hygieniaosaamistestiin. Koska kurssivääpelit huolehtivat yleensä myös kurssien ruokailujen järjestämisestä, on heille etua ns. hygieniapassista, joka vaaditaan pakkaamatttomien elintarvikkeiden parissa työskenteleviltä henkilöiltä. Testi järjestettiin osana  Helsingin maanpuolustuspiirin toteuttamaa Hygieniapassikurssia.

Osa osallistuneista jännitti selvästi testiä etukäteen. Kurssien oppilaille oli järjestetty vain yksi vapaaehtoinen luentoilta aiheesta ja valmistautuminen testiin tapahtui pääsääntöisesti itseopiskeluna verkkomateriaalin avulla. Jännittäminen osoittautui kuitenkin turhaksi sillä kaikki läpäisivät testin vaikka täysiä pisteitä ei tällä kerralla saanutkaan kukaan.