Tiedotteet 2010

30.8.2010 12.00

Lääkintäkoulutuksen suunta kohti 2020-lukua tarkentui Lahdessa

Seminaarissa myös yleistä asiaa Puolustusvoimien kehityssuunnista

Vääpelikilta ry:n lääkintäjaoston johtaja Heikki Pietilä osallistui Lääkintähuolto 2010 -tapahtuman yhteydessä Lahdessa 24.8.2010 järjestettyyn seminaariin, jonka aiheena oli Kenttälääkintäjärjestelmän kehittäminen osana yhteiskunnan terveydenhuoltojärjestelmää. Seminaarin puhujina oli asiantuntijoita niin siviili- kuin sotilasorganisaatioista.

Seminaarin alussa Puolustusvoimien operaatiopäällikkö Räty kertoi Puolustusvoimien yleisiä linjauksia tulevien vuosien aikana. Esitelmästä kävi selkeästi ilmi taloudellinen paine, mutta samalla myös uskottavan maanpuolustuksen järjestäminen. Vaikka Puolustusvoimissa on tehty ulkoistamisia, on selvää, että ydintehtäviä kuten Ilma-, Meri- tai Maavoimia ei voida ulkoistaa, ei edes muille Pohjoismaille.

Tärkeimpänä taloudellisena investointina hän esitti noin vuonna 2025 tapahtuvan Hornet F-18 hävittäjien eläköitymisen, jonka valmistelu on jo aloitettu. Tämä näkyy muun muassa siinä, miten muita puolustushaaroja kehitetään nyt.

Puolustusvoimat antaa virka-apua ilmasta käsin

Ilmavoimien ylilääkäri Tuomo Leini esitti esityksessään uusien Casa C295 koneiden käyttöä ilmaevakuointi, AEROMEDEVAC, tilanteissa. Tarkoitus on edelleen pysyä Suomen rajojen sisäpuolella, mutta kyseinen kuljetuskone mahdollistaa kaksi kertaa pidemmän ja nopeamman evakuoinnin kuin Maavoimien NH90 helikopteri. Kyseinen Casa C295 kuljetuslentokone pystytään kalustamaan evakuointilentoa varten vähintään neljässä tunnissa. Lääkintähenkilökunnan on tarkoitus tulla lennolle siviilisairaaloista. Kyseistä yhteistyötä harjoiteltiin mm. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa kevättalvella 2010.

Maavoimien aloittama NH90 Helikopteripäivystys toimii edelleen. Lähtöaika on virka-aikana puolituntia ja muuna aikana maksimissaan kaksi tuntia. Puolustusvoimat ovat kehittäneen yhteistyötä Kymenlaakson Pelastuslaitoksen kanssa siten, että tarvittaessa lääkinnällistä apua tarvitseville lennoille osallistuu palolaitoksen ensihoitaja. Koska NH90 pystyy lentämään siviilikoptereita vaikeammissa oloissa, on kopteria käytetty korvaamaan siviilipelastus- ja lääkintäkoptereita soveltuvissa tehtävissä. Tällöin tehtäviin on osallistunut siviiliensihoitajia ja lääkäreitä NH90 miehistössä.

Seminaari toi selkeyttä myös reservin lääkintäkoulutukseen

Valmiusyhtymien käytössä olevien Prikaati 2005 lääkintä- ja hoitopaikkojen kokoonpanoon on tullut selkeyttä. Muun muassa ensihoitoaseman evakuointiryhmän lääkärijohteisuudesta on luovuttu ja tämä korvataan lääkintäaliupseerilla, jolla on myös siviilissä terveydenhuollon koulutus. Tämä vapauttaa lääkärin ydintehtävään – eli potilaan hoitamiseen.

Iloksemme voimme huomata, että myös Vääpelikillan Lääkintäjaosto on onnistunut tehtävässään – Puolustusvoimien lääkintäkoulutuksen uudet linjat ovat hyvin samansuuntaisia kuin meidän omat arvailumme ja kokeilumme: taistelijakohtaiset ensihoitovälineet, jokaiselle taistelijalle annettava henkeä pelastavan ensihoidon koulutus (TCCC-kurssitus) sekä terveydenhuollon ammattilaisten kenttälääkinnänkoulutus uuden SA-sijoituksen saamiseksi ovat nyt samoja teesejä mitä PV on tekemässä tai suunnittelee tekevän tulevien vuosien aikana.

Teksti: Heikki Pietilä, sairaankuljettaja, res. lääk.ylik., Lääkintäjaoston johtaja, Vääpelikilta Ry.