Tiedotteet 2010

16.4.2010 19.45

Niko Huttusesta vuoden vääpeli

Kevätkokous vahvisti jäsenmaksun korotuksen.

Vääpelikilta ry:n kevätkokous keräsi 15.4.2010 yhteensä parikymmentä yhdistyksen jäsentä Töölöntorinkadun auditorioon.

Haavisto
Ylikonstaapeli Haavisto
Ennen varsinaista kokousta ylikonstaapeli Haavisto Helsingin poliisista esitteli poliisin huollon järjestelyitä pitkittyneissä operaatiossa. Haavisto jaotteli operaatiot etukäteen tiedossa oleviin tapahtumiin, esim. suuret yleisötapahtumat ja kansainväliset tapaamiset sekä nopeasti kehittyneisiin, pitkittyneisiin operaatioihin, esim. piiritystilanteet. Etukäteen tiedossa olevien suurtapahtumien suunnittelussa otetaan huomion poliisin toiminta ja heidän huoltonsa osana tapahtuman järjestämiseen osallistuvien henkilöiden huoltoa.

Nopeasti kehittyneiden, pitkittyneiden operaatioiden osalta tilanne on ongelmallisempi. Poliisilla ei ole omaa huolto-organisaatiota tai valtakunnallista catering-tyyppistä yhteistyökumppania näiden tilanteiden varalta. Eri poliisilaitoksilla on erilaisia sopimuksia paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa ja huolto joudutaan järjestämään jokaisessa tilanteessa erikseen. Poliisi saattaa esim. tukeutua huollon osalta pelastuslaitoksen tai Vapaaehtoisen pelastuspalvelun huoltoon tai läheisen ravintolayrityksen tai huoltoaseman palveluihin. Eräillä erikoisryhmillä on lisäksi käytössään omia "rautaisannoksiaan", joiden avulla ne voivat aloittaa operaation myös ilman ulkopuolista huoltoa.

Ylikonstaapeli Haaviston esitelmä osoitti myös osaltaan kuinka samanlaisia huoltotarpeet ovat sotilas- ja siviilioperaatioissa. Kaikissa on mukana ihmisiä, jotka tarvitsevat ruokaa, juotavaa, lepoa, WC- ja pesutiloja, kuljetuksia, viestiyhteyksiä, lääkintää jne. Näin mm. puolustusvoimien kouluttamalla tai MPK:n koulutus- ja tukiyksikön huollon tehtäviin sijoitetulla henkilöillä voisi olla paljon annettavaa myös siviiliviranomaisten huollon järjestelyissä.

Jäsenmaksu nousi 50 senttiä

kevatkokous2010
Kevätkokoukseen osallistui parikymmentä jäsentä.
Varsinaisen kevätkokouksen puheenjohtajaksi valittiin Niko Huttunen. Yhdistyksen puheenjohtaja Timo Syrjänotko esitteli vuoden 2009 toimintakertomuksen, jossa mm. keväällä toteutettu puhelinsoittokierros jäsenille oli hyvin esillä. Sekä toimintakertomus että ylijäämäinen tilinpäätös hyväksyttiin kokouksessa.

Ylimääräisenä asiana kokouksessa käsiteltiin myös yhdistyksen jäsenmaksun korotus vuodelle 2010. Vuoden 2009 syyskokouksessa jäsenmaksu päätettiin säilyttää ennallaan 29 eurossa myös vuonna 2010. Helsingin Reservin Sanomat -lehden tilausmaksu nousi kuitenkin 50 sentillä. Väärinkäsityksen vuoksi asiasta ei tehty ilmoitusta Reserviläisliittoon, joka korotti automaattisesti jäsenmaksua Vääpelikilta ry:n jäsenille helmikuussa lähetetyissä jäsenmaksulaskuissa. Tilanteen korjaamiseksi kevätkokous vahvisti vuoden 2010 jäsenmaksuksi 29,50 euroa. Vääpelikilta ry:n osuus jäsenmaksusta säilyi ennallaan 4,50 eurona.

Huttusesta Vuoden vääpeli 2009

Huttunen
Niko Huttunen, Vuoden vääpeli 2009
Kevätkokouksen jälkeen jaettiin myös kaksi huomionosoitusta. Perinteiseen tapaan kokouksen yhteydessä julkistettiin Vuoden vääpeli. Valituksi tuli tällä kerralla Niko Huttunen, jolle kunniakirjan lisäksi luovutettiin kiertopalkintopokaali. Aikaisemmin saman huomionosoituksen ovat saaneet Teijo Junnola ja Juha Parkkonen.

Niko Huttunen on toiminut aktiivisesti yhdistyksen johtokunnassa ja vääpelikurssien kouluttajana useiden vuosien ajan. Teologia tohtori Huttusen erikoisalaa on ollut etenkin kaatuneiden huollon kouluttaminen eri huollon kursseilla. Hän on ollut myös mukana huollon kurssien kehittämisessä ja oppimateriaalin laatimisessa. Unohtaa ei voi myöskään hänen keskeistä rooliaan yhdistyksen viimeisimmän historiikin laadinnassa ja piirin hengellisessä työssä. Huttunen ylennettiin vääpeliksi vuonna 2009.