Tiedotteet 2010

6.12.2010 12.00

Sankarivainajien uhraukset velvoittavat

Vääpelikilta ry:n Niko Huttunen saarnasi reserviläisille.

Huttunen pystyHelsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n reserviläisten itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus järjestettiin Helsingin pitäjän kirkossa. Jumalanpalveluksessa saarnasi Vääpelikilta ry:n jäsen, teologian tohtori, dosentti Niko Huttunen. Hän käsitteli saarnassaan Johanneksen evankeliumin kohtaa "Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta." (Joh. 15:12-13).

Saarnassaan dosentti Huttunen osoitti kuinka raamatullinen kieli on omaksuttu myös kun puhutaan sotiemme sankarivainajista. Uuden Testamentin teksteihin perehtyneen Huttusen mukaan oikeampi käännös mainitulle raamatunlauseelle ei ole vapaaehtoinen hengen antaminen vaan vapaaehtoinen hengenvaaraan asettuminen.

"Vapaus on ostettu heidän (sankarivainajien) henkensä hinnalla ja se velvoittaa meitä, mutta ei ensisijaisesti kuolemaan vaan työskentelemään sen maan ja maailman puolesta, jonka takia he kuolivat."

Dosentti Niko Huttusen saarna 6.12.2010

sankarihauta

Kaksikielisen jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokansa kokoontui sankarihaudoille, jossa mm. Vantaan kaupunki ja eri kansalaisjärjestöt laskivat seppeleensä sankariristille. Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n seppeleen laskivat Vääpelikilta ry:n puheenjohtaja Timo Syrjänotko sekä Juhani Keto-oja ja Niko Huttunen.