Tiedotteet 2010

26.11.2010 14.30

Syyskokouksissa tiukkoja äänetyksiä

Kokoukset kasaantuivat samalle viikolle.

Vääpelikilta ry:n kannalta tärkeimmät yhdistysten syyskokoukset olivat tänävuonna sattunneet kaikki viikolle 46. Viikon aloitti maanantaina 15.11.2010 pidetty Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n syyskokous, joka järjestettiin Katajanokan Kasinolla samanaikaisesti Helsingin Reserviupseeripiiri ry:n kanssa. Ennen kokousta SDP:n puoluesihteeri Mikael Junger esitteli asevelvollisuuden tulevaisuutta selvittäneen työryhmän tuloksia. Piirin syyskokous hyväksyi toimintasuunnitelman, jossa mm. painotettiin piirihallituksen tiukempaa yhetydenpitoa piirin yhdistyksiin. Vääpelikilta ry:n Juha Parkkonen valittiin kokouksessa uudelleen piirihallituksen jäseneksi.

Lassi Paavonkalliosta Vääpelikilta ry:n puheenjohtaja vuosille 2011-2012

Vääpelikilta ry:n syyskokous järjestettiin torstaina 18.11.2010 Töölöntorinkadun auditoriossa. Reserviläisliiton puheenjohtajaehdokkaat oli kutsuttu tilaisuuteen esittämään näkemyksiään reserviläistoiminnan kehittämisestä ennen varsinaista kokousta ja ehdokkaista Kari Kallonen saapui paikalle.

Kokouksessa hyväksyttiin Vääpelikilta ry:n toimintasuunnitelma ja budjetti vuodelle 2011. Yhdistyksen toiminnan painopisteitä tulevat olemaan huoltokoulutuksen kehittäminen, jäsenistä huolehtiminen, aktiviteettien järjestäminen mahdollisuuksien mukaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella, yhdistyksen tulevan toiminnan suunnittelu pitkälle eteenpäin sekä liikunnan lisääminen. Kokous päätti myös nostaa yhdistyksen jäsenmaksun 30 euroon.

palkitut 2010
Puheenjohtaja Timo Syrjänotko sekä palkitut Timo
Kivinen, Erkki Holmén ja Juhani Keto-oja.

Henkilövalinnoissa päästiin perinteiseen tapaan jälleen äänestämään. Puheenjohtajaksi oli ehdolla lääkintäjaoston johtaja Heikki Pietilä sekä yhdistyksen rahastonhoitaja Lassi Paavonkallio. Äänestyksessä järvenpääläinen vääpeli Paavonkallio sai selvän enemmistön annetuista äänistä (19-7).

Myös johtokunnan jäseniksi oli ehdolla enemmän henkilöitä kuin voitiin valita. Tiukan äänestyksen jälkeen johtokuntaan valittiin 2011-2012 kaudeksi jatkamaan Juhani Keto-oja, Juha Parkkonen, Heikki Pietilä ja Timo Syrjänotko sekä uusina Erkki Joukainen ja Janne Kuloheimo.

Kokouksen yhteydessä huomioitiin myös yhdistyksen hyväksi pitkään toimineita henkilöitä. Perinnetoimikunnan puheenjohtaja Juhani Keto-oja sai Vääpelikilta ry:n standaarin. Erkki Holmén ja Timo Kivinen vastaanottivat heille myönnetyt Vääpelikiltaristit.

Pakkanen jatkaa Reserviläisliiton johdossa

Saman viikon lauantaina 20.11.2010 järjestettiin Reserviläisliiton syyskokous Seinäjoella. Poikkeukselliseksi kokouksen teki sekä se, että ensimmäistä kertaa liiton historiassa puheenjohtajaksi oli kaksi ehdokasta. Myös samaan aikaan Seinäjoella järjestetyt Suomen Reserviupseeriliiton ja Maanpuolustusnaisten Liitto omat kokoukset ja liittojen yhteinen ohjelma herättivät poikkeuksellisen paljon kiinnostusta liiton kentällä.

liittokokous 2010
Liittokokouksessa oli edustettuna 103 yhdistystä.

Liiton syyskokouksessa oli edustettuna ennätyksellinen määrä liiton jäseniä eli 103 Reserviläisliiton paikallisyhdistystä. Kokous hyväksyi toimintasuunnitelman, jossa korostetaan yleisen asevelvollisuuden säilyttämistä sekä toiminnan erityisinä painopisteinä ampumatoimintaa, veteraanityötä sekä kuntoliikuntaa. Kokous huipentui puheenjohtajavaaliin, jossa nykyinen puheenjohtaja Markku Pakkanen löi vastaehdokkaansa Kari Kallosen niukasti äänin 125-111.

Kokousviikonloppuna järjestettiin myös monia muita tapahtumia Seinäjoella. Vääpelikilta ry:n lippu oli mukana sunnuntaina lippulinnassa, joka osallistui seppeleenlaskuun marsalkka Mannerheimin patsaalle.