Tiedotteet 2010

26.4.2010 21.00

Valtakunnalliset Suuronnettomuuspäivät Hyvinkäällä

Sotilaslääketiede ja kenttälääkintä hyvin edustettuna.

17.-18.4.2010 järjestettyjen päivien tarkoituksena oli koota yhteen ja esittää parannusehdotuksia 2000-luvulla sattuneiden suuronnettomuuksien hoitamiseen. Seminaarin pääjärjestäjänä toimi filosofian tohtori Jorma Jokela (sairaanhoitaja, res. lääkintävääpeli), joka tunnetaan 21-vuotisesta urasta Sotilaslääketieteen opetusylihoitajana. Nykyisin Jokela toimii Laurea Ammattikorkeakoulussa lehtorina Simulation Centerissä Hyvinkäällä.

Luennoitsijoilla sotaväen taustaa

suro1Sotilaslääketieteen keskuksen nykyinen opetusylihoitaja Sami Rive esitteli Prikaati 2005 -lääkintähuollon valmiuksia vastata tämän päivän suuronnettomuuksiin sekä kertoi uusimmista sovelluksista tehdä potilaslajittelua kentällä sekä mahdollisuuksista siirtää reaaliaikaista tilannekuvaa (lääkintä)johdon käyttöön.

Taitopajassa lääketieteen tohtori Heini Harve-Rytsälä (res. lääkintävänrikki, lääkintäkoulun entinen opettaja) esitteli simulaation avulla kallovammaisen potilaan hoitamista, sekä esitti pohdintoja mitkä olisivat hoitolinjaukset jos matka hoitopaikkaan on pitkä. Toisessa taitopajassa Paul Eskelinen (hoitotason sairaankuljettaja, rauhanturvaajana mm. Kosovossa) esitteli potilaslajittelun tekoa järjestelmällä, joka on suomalaisten rauhanturvaajien käytössä mm. Afganistanissa.

Taistelijakohtaisia ensihoitovälineitä ja virka-apua

suro2Nykytrendi sotaa käyvillä mailla on jyvittää hoitovälineet jokaisen taistelijan mukaan. Tämä vähentää lääkintähenkilöstön mukana kannettavan tavaran määrää ja mahdollistaa siten useamman potilaan hoitamisen. Samaa suuntaa näyttää myös kansainvälisiin operaatioihin osallistuvan suomalaisen rauhanturvaajan ensivastepakkauksen sisältö: kiristysside, nieluputki, verenvuotoa hyydyttävä jauhe, ilmarinnan venttiili sekä paineilmarinnan hoitoon tarvittavat välineet. Lisäksi Suomi on kehittänyt lääkinnällisen evakuoinnin, MEDEVAC, kykyä.

Luentojen välisissä keskusteluissa pohdittiin myös Puolustusvoimien toisesta lakisääteisestä tehtävästä, joka on toisten viranomaisten tukeminen. Utin Jääkärirykmentti on vuoden alusta asettanut NH90 helikopteripäivystyksen ympärivuorokautiseen valmiuteen. Ylilääkäri Tom Silfast on mukana työryhmässä, joka on suunnitellut kopterin käyttöä lääkinnällisissä virka-aputehtävissä. ”Tarkoituksena on sijoittaa yksi ensihoitoaseman moduuli helikopteritukikohtaan, josta se voidaan siirtää nopeasti (suur)onnettomuus paikalle. Tällainen järjestely voisi tulla kyseeseen esimerkiksi hotellipalossa Lapissa, missä kuljetuskapasiteettia on vähän ja matkat pitkiä”. Helikopteri pystyisi kuljettamaan ensimmäisellä lennolla ensihoitoaseman osan ja palata hakemaan kirurgisen tiimin lähimmästä yliopistosairaalasta.

Heikki Pietilä, sairaankuljettaja
res. lääk.ylik., Lääkintäjaoston johtaja, Vääpelikilta ry.