Tiedotteet 2011

21.4.2011 13.30

Huollon kurssit saivat kiitosta

Yhteistyötä esikuntakurssin kanssa kokeiltiin ensikertaa.

oppitunti
Varo-oppitunti Radioniemessä.
Santahaminassa 8.-10.4.2011 järjestetty MPK:n kurssien kokonaisuus on ollut jo vuosia Vääpelikilta ry:n järjestämän huollon koulutuksen päätapahtuma. Puolustusvoimien tilaamat kurssit on suunniteltu Helsingin aluetoimiston valvonnassa oleville reserviläisille. Tänä vuonna samaan aikaan järjestettiin perusyksikön johdolle suunnattu Huollon johtajakurssi, perusyksikön vääpeleille suunnattu Vääpelikurssi, talous- ja huoltopalvelualan henkilöstölle suunnattu Talouskurssi sekä lääkintäkoulutuksen saaneille reserviläisille suunnattu Lääkintäkurssi. Näiden lisäksi Santahaminassa toteutettiin samaan aikaan useita muitakin kursseja, joista suurimmat olivat Esikuntatyöskentelyn jatkokurssi sekä neljä Lukiolaisten turvakurssia.

Komppaniasta pataljoonaan

ryhmatyö
Ryhmätyön purku Huollon johtajakurssilla.
Huollon johtajakurssin sisältöä oli kehitetty aikaisempien vuosien kursseilta saatujen palautteiden perusteella. Kurssiin sisällytettiin yhteinen luentoilta vääpelikurssin ja talouskurssin kanssa, jolloin Santahaminassa toteutettuun soveltavaan harjoitukseen saatiin enemmän käytännön toimintaa. Kurssilla kokeiltiin myös ensimmäistä kertaa yhteistyötä samaan aikaan toteutetun Esikuntajohtamisen jatkokurssin kanssa. Käytännössä Huollon johtajakurssille välitettiin esikuntakurssin yhden pataljoonan tilannetietoa. Näin komppanian päälliköiltä ja varapäälliköiltä edellytettävä huollon ymmärtäminen joukkoyksikön tasolla sai "lihaa luiden ympärille". Kokeilu osoittautui lupaavaksi, joten jatkossa kurssien välistä yhteistyötä pyritään syventämään ensivuonna.

Pietilän veljekset kouluttivat

tilanne
Vääpelikurssin vahvuuskirjan päivitys.
Vääpelikurssi sai uutta väriä kun kurssin johtaja Ari Hautala joutui työesteen vuoksi jäämään soveltavasta vaiheesta pois. Kurssin johtajaksi valjastettiin Heikki Pietilä, joka on aikaisemmin kunnostautunut etenkin lääkinnän kurssien johtajana ja kouluttajana. Kyse on myös tehtävien kierrättämisestä, jolloin vääpelikurssin kouluttajien osaamista voidaan laajentaa. Kokeneille kouluttajille on myös syntynyt uudenlaista kysyntää kun Vääpelikilta ry:ltä kysytään yhä enemmän tukea vääpelikurssien ja muiden huollon koulutustapahtumien järjestämisessä eri puolilla Suomea.

Talouskurssin toteuttaminen oli parin vuoden tauon jälkeen eniten kysymyksiä herättävä. Kurssin vastuulle oli uskottu n. 300 henkilön muonittaminen lauantain lounaasta lähtien, joten kurssin peruminen tai muu epäonnistuminen olisi uhannut koko viikonlopun kurssikokonaisuuden onnistumista. Pelko osoittautui kuitenkin aiheettomaksi. Kurssin johtajana toiminut Kim Lehto sai tuekseen uuden kouluttajan, Iikka Pietilän, joka vasta pari vuotta sitten oli rekrytoitu Vääpelikilta ry:n jäseneksi huoltopalvelualiupseerikurssin santsarin tehtävistä.

Jatkoa seuraa vuonna 2012

talouskurssi
Talouskurssi luovuttamassa kalustoaan.
Huollon kurssien osallistujamäärät jäivät myös tänä vuonna varsin pieniksi. Osallistujat oli valinnut Helsingin aluetoimisto ja vaikka kutsut oli lähetetty nyt ajoissa, oli kutsuja lähetetty yksinkertaisesti liian pieni määrä. Kursseilla olisi voitu kouluttaa vähintään kaksinkertainen määrä reserviläisiä samalla vaivalla. Aluetoimiston edustaja vakuutti kuitenkin, että huollon kursseille on olemassa edelleen tarve ja ne tullaan tilaamaan myös vuonna 2012.

Samaa mieltä olivat myös kursseille osallistuneet reserviläiset. Kurssipalautteiden keskiarvot nousivat selvästi yli 4:n (1-5 asteikolla). Vääpelikurssin palautteiden keskiarvo oli jopa 4,5.  Ensimmäisen kerran vääpelikurssin johtajana toiminut Heikki Pietilä sanoikin leikillään, että "Tämä oli paras vääpelikurssi, jonka hän on koskaan johtanut."