Tiedotteet 2011

6.12.2011 18.25

Itsenäisyyspäivä veti reserviläisiä kirkkoon

Vääpelikilta ry:n Niko Huttunen saarnasi Kauniaisissa.

huttunen
Dosentti Niko Huttunen

Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n reserviläisten itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus järjestettiin Kauniaisten kirkossa.

Jumalanpalveluksessa saarnasi Vääpelikilta ry:n jäsen, teologian tohtori, dosentti Niko Huttunen. Hän käsitteli saarnassaan kymmenen käskyn alkua ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia.” (2. Moos. 20:2-3.).

Saarnassaan dosentti osoitti Lotta Svärd –järjestön kultaisten sanojen avulla, että suomalainen isänmaallisuus rakentuu Jumalan ensisijaiselle arvolle. Isänmaa saa arvonsa Jumalan lahjana ja tehtävänä. Huttusen mukaan sama näkemys tulee esiin Sakari Topeliuksen sadussa koivusta ja tähdestä. Sadun lapset uskovat Jumalan johdatukseen etsiessään vaikealla matkallaan kotikoivuaan ja tähteä.

sankarihauta
Kauniaisten sankaripatsas

”On asioita, joita ei mitata tavanomaisen realismin, mukavuuden tai taloudellisten arvojen mukaan. Ja silloin on uskallettava asettua Jumalan varaan, sen Jumalan, jonka Raamattu kertoo sanoneen autiomaavaellukselle lähteneelle kansalle: ’Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.’ ”

Kaksikielisen jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokansa kokoontui sankarihaudoille, jossa Kauniaisten kaupunki, veteraanijärjestöt ja muut järjestöt laskivat seppeleensä sankaripatsaalle. Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n seppeleen laskivat Vääpelikilta ry:n jäsenet Erkki Joukainen, Timo Tuomi ja Niko Huttunen.

Saarna kokonaisuudessaan (pdf)