Tiedotteet 2011

31.5.2011 18.20

Päivitettyä tietoa kenttälääkinnästä

Vääpelikilta ry vieraili Lääkintäkoulun maastoharjoituksessa.

Vääpelikilta ry:n jäsenille tarjoutui mahdollisuus päästä tutustumaan Sotilaslääketieteen Keskuksen (SotlK) lääkintäkoulun maastoharjoitukseen maanantaina 30.5.2011. Yhdeksän yhdistyksen jäsentä tarttui tilaisuuteen.

Hämeen Rykmentin Hälvälän harjoitus- ja ampuma-alueella pidettyyn harjoitukseen osallistui sekä lääkintä-AUK:n että -RUK:n oppilaita. Kantahenkilökunta johti harjoituksen ja kenttäsairaanhoitajat toimivat valvojina sekä ohjaajina. Kenttälääkinnän teoriat oli opiskeltu kasarmeilla ja kaluston käyttöä sekä logistiikkaa aikaisemmilla leireillä. Nyt oli aika nivoa aikaisempaa osaamista yhteen ja keskittyä potilaiden hoitoon.

EHP
Kouluttaja (vas.) ohjaa simulaattorinuken toimintaa
langattoman tietokonepäätteen avulla.

Harjoituksessa saimme seurata potilaan hoitoketjua, hoitotoimenpiteitä ja potilaslajittelun (triage) tekemistä. Osa oppilaista toimi hoitajina, toiset mallipotilaina. Lisäksi yhtenä potilaana käytettiin SotlK:n tietokoneohjattua simulaationukkea.

Maastoharjoitus perustui Prikaati 2005 -mallin kenttälääkintäjärjestelmään komppania-pataljoona -tasoilla. Vanhojen sidontapaikkojen (SP) ja joukkosidontapaikkojen (JSP) sijaan nykyisessä mallissa puhutaan komppaniatasolla ensihoitopaikasta (EHP) ja pataljoonatasolla ensihoitoasemasta (EHAS). Muutos ei ole rajoittunut vain nimistöön. Kuten siviilipuolen ensihoidossa, myös kenttälääkinnässä on nykyisin tärkeää aggressiivinen, tehokas hoito jo varhaisessa vaiheessa. Tämä tarkoittaa hoitovoiman lisäämistä etupainotteiseksi. Nykyään esimerkiksi lääkäri on sijoitettu johtamaan toimintaa jo komppanian EHP:lla, kun hän aikaisemmin löytyi vasta pataljoonatason JSP:lta. Myös lääkintäaliupseerien ja -miehistön määrää hoitopaikoilla on kasvatettu, kuljetuskapasiteetti lisääntynyt ja hoitovälineet monipuolistuneet.

Kyseltävää oli paljon, sillä nyt oli kerrankin mahdollisuus saada ajantasaista tietoja PV:n kenttälääkinnästä. Santahaminassa järjestämillämme kenttälääkintäkursseilla joudumme edelleen tukeutumaan 1980-luvun mallin sidontapaikan kalustoon, joten tietojen päivittäminen muutoinkin kuin kirjoja lukemalla oli erittäin tervetullutta!

Vääpelikilta on säännöllisesti käynyt esittelemässä reserviläistoimintaa Hämeen Rykmentin huollon aliupseerikursseille. Nyt toteutettu vierailu taas selvitti osaltaan lääkintäkoulun käytännön toimintaa ja koulutusta kiltalaisille.

Yhteistyö jatkuu varmasti myös tulevaisuudessa!

Markku Viikki
Res alik