Tiedotteet 2011

23.1.2011 23.30

Vääpelikilta ry kouluttamaan Ilmavoimien vääpeleitä

Lentotukikohtien vääpelikoulutus alkaa keväällä.

Vääpelikilta ry on viimeisen vuoden aikana tiivistänyt yhteistyötä MPK:n ilmapuolustuspiirin kanssa. Yhteistyö on sisältänyt mm. koulutusmateriaalin vaihtoa ja kouluttajatukea ilmavoimien huollon kursseille. Yhteistyön seurauksena myös useampia ilmapuolustuspiirissä aktiivisesti huollon kouluttajina toimivia henkilöitä on liittynyt Vääpelikilta ry:n jäseneksi.

halli 2011
Vuonna 2011 yhteistyö nousee uudelle tasolle. 21.-22.1.2011 järjestettiin Ilmavoimien Teknillisellä Koululla Jämsän Hallissa puolustusvoimien vapaaehtoinen harjoitus, jolla valmisteltiin huhtikuussa 2011 toteutettavaa lentotukikohdan henkilöstölle suunnattua harjoituskokonaisuutta.

Valmisteluun osallistui myös Vääpelikilta ry:n neljän henkilön kouluttajaryhmä, joka yhdessä Ilmavoimien henkilöstön ja ilmapuolustuspiirin kouluttajien kanssa suunnitteli ja valmisteli harjoituskokonaisuuteen liittyvän lentotukikohtien perusyksiköiden sodan ajan vääpeleille suunnatun kurssin.  Ilmavoimien vääpelikurssin suunnittelussa hyödynnettiin Vääpelikilta ry:n pitkää kokemusta vääpelikurssien toteuttamisesta Helsingissä.

Vapaaehtoisten osaamista arvostetaan

Pääkaupunkiseudulta saapuneelle Vääpelikilta ry:n kouluttajaryhmälle syntyi positiivinen kuva ilmapuolustuspiirin huollon koulutuksesta. Mukana on innostuneita ja osaavia reserviläisiä eri puolilta Suomea ja koulutus painottuu sijoitetun henkilöstön kouluttamisen. Etenkin Ilmavoimien koulutukselle tarjoama tuki osoitti, että vapaaehtoisten osaamista ja työpanosta arvostetaan myös ammattisotilaiden keskuudessa.

Koulutusryhmän jäseniin teki vaikutuksen mm. se, että kurssille oli jo kolme kuukautta etukäteen kutsuttu useita kymmeniä vääpelin tehtäviin sijoitettuja reserviläisiä.  Ilmavoimien edustaja lupasi lisäksi tarvittaessa lähettää lisää VEH-kutsuja, jotta koulutusryhmä saadaan varmasti täyteen.