Tiedotteet 2012

12.5.2012 9.15

Ensihuolto + Taistelutekniikka = TCCC

Lääkintäjaoston jäseniä mukana koulutuksessa.

Tikkakosken Ilmasotakoululla järjestettiin 4.–6.5.2012 Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen Taisteluensiapu (TCCC) -kurssi, joka oli lajissaan ensimmäisiä reserviläisille suunnattuja maassamme. Vääpelikillasta oli osallistujina allekirjoittaneen lisäksi res ylik Heikki Pietilä ja res ylim Janne Kuloheimo.

TCCC1
Viikki ja Kuloheimo valmiina valtaamaan rakennuksen ja evakuoimaan haavoittuneet.
TCCC (Tactical Combat Casualty Care; T3C, TC3) on Yhdysvaltain asevoimissa 1990-luvulta alkaen kehitetty kenttälääkintäohjeisto, joka tähtää tehokkaan ensihoidon ja taistelutaktiikan mahdollisimman saumattomaan yhdistämiseen. TCCC:tä päivitetään jatkuvasti sekä siviili- että sotakokemusten (Irak, Afganistan) myötä. Ytimenä on siis hoitomenetelmien ja toimintataktiikoiden kehittämisellä kenttäolosuhteisiin parhaiten soveltuviksi. TCCC voidaankin kääntää esimerkiksi taisteluensiavuksi. Vakiintunutta nimitystä ei suomeksi vielä ole.

Olennaista on hoitotoimenpiteiden nopeus, yksinkertaisuus ja tehokkuus. TCCC:n mukaisella toiminnalla onkin taistelussa kolme päämäärää:
1. Hoida haavoittunut
2. Vältä lisätappiot
3. Saata operaatio päätökseen

Samoin TCCC jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
1. Ensiapu tulen alla (Care under fire)
2. Ensihoito kenttäolosuhteissa (Tactical field care)
3. Hoito kuljetuksen aikana (Care under evacuation)

Kurssilla painotuttiin harjoittelemaan ensiapua tulen alla. Toisin sanoen niitä toimenpiteitä, jotka kuuluvat nk. CLS (Combat Life Saver) -koulutukseen. CLS, eli taisteluensiapumies ei ole saanut varsinaista lääkintäkoulutusta, kuten lääkintämiehet ja -AU:t. Taisteluensiapumies on ensisijassa ryhmänsä perustaistelija, mutta hän pystyy yksinkertaisiin henkeä pelastaviin toimenpiteisiin kenttäolosuhteissa saamansa lisäkoulutuksen pohjalta.

TCCC2
Evakuointiharjoituksissa olosuhteet olivat välillä haastaviakin, näkyvyys ajoittain nollassa.
Kurssiin sisältyi teorialuentoja, käytännön rastikoulutusta ja soveltavia harjoituksia partio- ja ryhmäkokoonpanoissa maasto- ja sisätiloissa. Selvästi näki, että järjestäjät olivat nähneet vaivaa harjoitteluskenaarioiden luomiseen. Hyvissä puitteissa on hyvä harjoitella ja oppia. Soveltavat harjoitukset suoritettiinkin taisteluvarustuksessa, soft air -aseita käyttäen.

Tärkein TCCC:n mukanaan tuoma hoidollinen oppi on kiristyssiteen renessanssi suurten raajaverenvuotojen tyrehdyttämisessä. Moderni kiristysside, esim. mallia CAT (Combat Application Tourniquet), on suunniteltu helposti ja nopeasti yhdelläkin kädellä käytettäväksi. Samoin keskeistä TCCC:ssä on potilaan ilmateiden avaaminen, läpäisevien rintavammojen (ilmarinta, paineilmarinta) hoito ja yleensäkin potilaan tilan jatkuva arviointi.

Suomessa TCCC- ja CLS-periaatteisiin perustuvaa koulutusta ovat kehittäneet ensisijassa Kaartin Jääkärirykmentti (sotilaspoliisit, kaupunkijääkärit), Utin Jääkärirykmentti (erikois- ja laskuvarjojääkärit), laivaston taistelusukeltajat sekä Sotilaslääketieteen Keskus (SotlK). Lisäksi koulutusta ovat saaneet mm. EUBG-taisteluosastot ja kv. kriisinhallintakoulutetut. Puolustusvoimien kantahenkilökunnan laajempi koulutus on edelleen käynnissä. Toivottavasti taisteluensiavun koulutus hiljalleen leviää myös reserviläisiin. Ainakin toistaiseksi ongelmana Suomessa on pätevien kouluttajien pieni lukumäärä.

Käymämme kurssi oli suunnattu ensisijassa Keski-Suomen maakuntajoukoille, mutta onneksi pääsimme mukaan. Kenttälääkintäkursseja Helsingissä järjestävänä on aina hyödyllistä hankkia kokemuksia ja yhteyksiä myös oman alueen ulkopuolelta. Välillä on terveellistä nähdä asiat kurssilaisen näkökulmasta, ja aina on mahdollista oppia uutta.

Markku Viikki
res kers