Tiedotteet 2012

30.5.2012 18.34

Kenttälääkintäkurssi Santahaminassa

PASI ja TCCC toivat uutta särmää kurssille.

Kevään Kenttälääkintäkurssi pidettiin 20.-22.5.2012 totuttuun tapan Santahaminan maisemissa. Kurssia on hemmoteltu jo vuosien ajan hyvillä säillä, eikä se pettänyt tänäkään vuonna. Pieni sateenropina tosin perjantaina ”pakotti” kurssin sisätiloihin, jossa uusi aikataulu ja kurssiohjelma otettiin käyttöön, sisätiloissa harjoiteltiin mm. kanyylin laittoa.

kenttalaakinta2012c
Kilpailurastin aiheena oli mm. imun- ja retkikeittimen kuntoon laitto.
Kurssi oli Puolustusvoimien Maanpuolustuskoulutusyhdistykseltä tilaama sotilaallinen kurssi, mikä asetti reunaehtoja sen sisältöön ja kurssilaisten valintaan. Kurssi kohdennettiin Etelä-Suomen sotilasläänin valitsemille SA-sijoitetuille lääkintäkoulutetuille reserviläisille. Lisäksi MPKY:n järjestelmän kautta oli mahdollisuus hakea kurssille. Kurssille ilmoittauduttiin MPK:n järjestelmän kautta hyvinkin innokkaasti ja lukuun ottamatta yhtä kaikki kurssilaiset tulivat MPK:n kautta. Kaikilla kurssilaisilla oli joko varusmiespalveluksen aikana hankittu lääkintämiehen koulutus tai he olivat siviilipuolella sairaanhoidollisessa koulutuksessa olevia.

Ennen varsinaista viikonloppukurssia pidettiin teoriailta Maanpuolustusjärjestöjen talolla, jossa käsiteltiin viikonlopun aiheita, kuten TCCC (Tactical Casyalty Combat Care) sekä lääkinnän sijoittuminen komento ja huoltojoukkueeseen.

kenttalaakinta2012a
Potilaan siirto PASI:sta. Toimintaa valvoo sivusta kouluttaja Markku Viikki.
Kurssiviikonlopun pääpaino oli tilanteen mukaisessa toiminnassa sidontapaikalla. Käsittelimme erilaisia sotavammatyyppejä, potilaslajittelua, kirjaamista ja keskeisiä hoitotoimia. Lisäksi saimme kuulla res. vääp. Niko Huttusen esityksen kaatuneiden huollosta.

Tälle kurssille mukaan oli saatu myös PASI. PASI:n kanssa harjoittelu toi uutta ulottuvuutta harjoitukseen. Panssariajoneuvo 83 (PASI) evakuointi kyky on 4 makuupotilasta ja 4 istuvaa henkilöä. PASI:n lattiakorkeus tuotti hankaluuksia, mutta varsinaisessa simulaatioharjoituksessa toiminta oli kuitenkin sujuvaa (ja turvallista).

Kurssille oli saatu hyvän rekrytoinnin kautta uusia kouluttajia ja samalla saatiin myös vanhoja kouluttajia mukaan. Kiitokset kaikille kurssilaisille ja kouluttajille kurssin onnistumisesta.

Janne Kuloheimo, kurssin johtaja
HELkotu:n lääkintätoimialavastaava