Tiedotteet 2012

Mikko Savolasta Reserviläisliiton uusi puheenjohtaja

Vääpelikilta ry:n Parkkonen liiton valiokuntaan, Martikainen hallitukseen

paneeli
Mikko Savola, Osmo Suominen ja Tom Packalén ehdokaspaneelissa Mikkelissä.
Reserviläisliiton syyskokous järjestettiin 17.11.2012 Mikkelissä. Kokous oli puhuttanut jäsenistöä koko vuoden sillä liiton puheenjohtaja Markku Pakkanen oli ilmoittautunut jo keväällä jättävänsä tehtävänsä kokouksessa. Uudeksi puheenjohtajaksi asettui ehdolle ensikertaa kolme ehdokasta, joiden kampanjointi huipentui Mikkelissä ehdokaspaneeliin juuri ennen syyskokouksen alkua.

Varsinaisessa syyskokouksessa tehtiin aluksi merkittävä päätös muuttaa liiton sääntöjä juuri puheenjohtajan valinnan osalta. Käyttöön otettiin mm. presidentinvaaleista tuttu vaalitapa, jossa järjestetään toinen äänestyskierros kahden ensimmäisellä kierroksella eniten ääniä saaneen kesken, ellei yksikään ehdokkaista ei saa yli puolta annetuita äänistä vaalin ensimmäisellä kierroksella.

mikkelin kokous
Kokouksessa oli edustettuna peräti 101 yhdistystä.
Uutta sääntöpykälää päästiin kokeilemaan heti sen hyväksymisen jälkeen. Liiton 1. varapuheenjohtaja Osmo Suominen sai eniten ääniä (105) ensimmäisellä kierroksella ja hänen kanssaan toiselle kierrokselle ylsi kansanedustaja Mikko Savola (81 ääntä). Vantaan reserviläisten ehdokas, kansanedustaja Tom Packalén jäi kolmanneksi (49 ääntä). Toisella kierroksella äänet jakautuivat uudelleen kahden ehdokkaan kesken. Ilmeisesti lähes kaikki Packalénia ensimmäisellä kierroksella äänestäneet siirtyivät tukemaan Savola, sillä Mikko Savola valittiin Reserviläisliiton puheenjohtajaksi vuosiksi 2013-2014 äänin 126-109.

Mikko Savola on Keskustan ensimmäisen kauden kansanedustaja Ähtäristä ja ammatiltaan maatalousyrittäjä. Hän on vasta 30-vuotias, mikä tuo uskottavuutta liitolle etenkin sijoitetun reservin puolestapuhujana sekä mediassa että esim. puolustusvoimien suuntaan. 2000-luvulla varusmiespalveluksensa suorittanut reservin ylikersantti ja entinen maakuntakomppanian taistelija pystyy keskustelemaan myös omakohtaisiin, kohtalaisen tuoreisiin kokemuksiin perustuen maamme asevelvollisuusjärjestelmästä.

Puheenjohtajavaalin lisäksi kokous valitsi liittohallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle toimikaudeksi 2013 - 2014. Pohjois-Karjalan edustajaksi valittiin Hannu P. Martikainen, joka on ollut Vääpelikilta ry:n jäsen jo vuodesta 2005 alkaen.

Etelä-Suomeen kaksi valiokuntapaikkaa

Puheenjohtajavalinnan jälkeen kokoontunut liittohallitus teki myös muita henkilövalintoja. Äänestyksen jälkeen liiton varapuheenjohtajat valittiin jatkamaan aiemmissa tehtävissään myös vuonna 2013. Liiton valiokunnan kokoonpano sen sijaan muuttui. Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n puheenjohtaja Juha Parkkonen valittiin valtuuston jäseneksi kuten myös Uudenmaan reserviläispiirin puheenjohtaja Ismo Nöjd. Parkkonen on Vääpelikilta ry:n johtokunnan jäsen ja yhdistyksen entinen puheenjohtaja.

Reserviläisliiton valiokunta muodostettiin vuonna 2011 kun liiton hallintoa uudistettiin yhdistämällä työ- ja talousvaliokunnat. Valiokuntaan kuuluu liiton puheenjohtajiston lisäksi neljä jäsentä liittohallituksesta. Valiokunta vastaa liiton toiminnan ja talouden suunnittelusta ja käytännön toiminnan ylläpitämisestä hallituksen kokouksien välillä. Yhdistysten kannalta on merkittävää, että valiokunta käsittelee myös mm. yhdistysten liitolle esittämät projektitukianomukset. Helsingin piirillä ei ole aikaisemmin ollut edustajaa nykymuotoisessa liiton valiokunnassa.