Tiedotteet 2014

27.5.2014 13.00

Perinnease SM Santahaminassa

Perinnease SM järjestettiin tänä vuonna kuuman kauniissa kelissä Santahaminassa.

Tänä vuonna järjestettiin Perinnease SM Santahaminassa. Järjestelyt aloitettiin useampi päivä ennen. Jo 22. päivä saapuivat ensimmäiset joukot paikalle varmistamaan ja tiedustelemaan paikat ja reitit.

Vääpelikillalla oli ratkaiseva osuus logistiikassa ja muonituksessa. Logistiikkaa hoitivat ja johtivat Timo Tuomi ja Markku Hyvärinen, muonituksessa Nikolai Ylirotu, Aatos Ahlsten ja Juha Enlund. Killan jäseniä toimi sekä ammuntojen, Kaarlo Hyvärinen ja Markku Nieminen että ensiapupäivystyksen, Nikolai Ylirotu osalta.

Omalta osaltani harjoitus alkoi perjantaina työpäivän jälkeen. Saapumisen jälkeen liityin kiltaveikkoin joukkoon tummaan ja aloimme käydä viikonlopun ohjelmaa lävitse. Pääasiallinen tehtävä oli ottaa lauantaina 200 hengen muonitus vastuulleni. Muonakeitin ja joukon johtaminen ruoan laitossa oli itselleni täysin uusi asia. Onneksi tukenani oli mittava ohjeistus Hyväriseltä sekä Mukesin ohjeet huonommallekin ruoansekoittajalle.

Lauantai alkoi viiden aikaan ryhmääni herättelemällä. Autolle ja mukesiin hakemaan muonitustarvikkeet. Lopuksi siirtyminen muonituspaikalle ja tulet alle. Päivä saattoi alkaa.

Päivän aikana valmistimme 400 ateriaa ja jaoimme ne osallistujille. Ensimmäinen ateriaa syötiin kahdessa eri paikassa. Kiitos siitä ryhmäni jäsen Wickmanille joka hoiti etäpisteen ruokailun ja jaon täysin itsenäisesti.

Ruokailujen jälkeen alkoi välineiden huolto pesuineen, tarkastuksineen ja pakkaamisineen. Onneksi joutilaita käsiä saatiin avuksi ja tavarat ajoissa pois käsistä odottamaan maanantain luovutuksia.

Päivä loppui yhdeksän aikaan, jolloin pääsi vetämään turvonneita jalkojaan hikisistä varsikengistä. Nukkumaanmennessä ei tarvinnut unta hakea, vaan se odotteli ihan siinä tyynyn vieressä.

Seuraavan päivän aikana muonitus vaihtui ensiapupäivystykseen ja ammuntojen auttamiseen. Rankan lauantain jälkeen sunnuntai olikin jo ihan lepopäivä.

Omasta puolestani haluan kiittää omaa ryhmääni viikonlopun onnistumisesta sekä muita osallistuneita kiltalaisia sivustaavusta. Ilman jokaisen apua olisi ruuat jääneet valmistamatta ja jakamatta. Harjoituksista jäi itselleni jäi hyvä mieli. Näinhän vääpelikilta tapaa toimia.

terv.
Nikolai Ylirotu