Tiedotteet 2014

6.12.2014 12.37

Reserviläisten itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus Helsingin pitäjän kirkolla

Reserviläisten itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus pidettiin tänä vuonna Vantaalla Helsingin pitäjän kirkolla. Saarnasta vastasi Niko Huttunen ja Helsingin reserviläispiirin seppeleen haudalla laskivat Niko Huttusen kanssa Juha Parkkonen ja Kaarlo Hyvärinen. Lippulinnassa Vääpelikillan lippua kantoi lippuvääpeli Teijo Junnola ja Helresp:n lippua Jukka Nieminen.

niko huttunen saarna 2014

Niko Huttunen Helsingin pitäjän kirkossa

Rauha voimapolitiikan keskellä

”Hajanainen joukko on heikompi kuin yksimielinen.” Näin totesi dosentti Niko Huttunen saarnassaan itsenäisyyspäivänä Vantaan Pyhän Laurin kirkossa, jossa perinteinen Helsingin reserviläispiirin jumalanpalvelus tänä vuonna järjestettiin.

Saarnan aiheena oli Paavalin kehotus: ”Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.” (Room. 12:18) Huttusen mukaan kehotus ei saa jäädä vain hurskaaksi toiveeksi, vaan sitä tulee arvioida realistisesti arvioida nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa.

Kun puolustuskyky on kunnossa, hyökkääjä huomaa valloittamisen hinnan liian korkeaksi ja jättää meidät rauhaan. Tämä on merkillinen paradoksi, jonka vanha, alkuperältään tuntematon latinankielinen sananlaskukin tuntee: si vis pacem, para bellum, ”Jos tahdot rauhaa, valmistaudu sotaan”.

Huttunen huomautti, että Paavali ymmärsi realistisesti myös oman aikansa voimapolitiikan, jonka varjossa rauhaa tulee edistää. Repivät yhteiskunnalliset keskustelut ja heikko sitoutuminen ovat Suomelle uhkia, sillä ne heikentävät maatamme.

Kaksikielisen jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokansa kokoontui läheisille sankarihaudoille, jossa Vantaan kaupunki, seurakunnat ja kansalaisjärjestöt laskivat seppeleensä. Helsingin Seudun Reserviläispiiri ry:n seppeleen laski piirin puheenjohtaja, Vääpelikillan jäsen Juha Parkkone.

Saarna PDF-muodossa