Tiedotteet 2016

19.11.2016 22.35

Sulo Kuronen on poissa

Autoteknikko Sulo Kuronen, syntynyt 7.6.1935, on poissa. Hän kuoli kotonaan äkillisesti 19.11.2016.

vaapelikiltalaiset_arkun_aarella
Vääpelikilta ry:n perustajäsen Sulo Kuronen kuoli äkillisesti 19.11.2016. Sulo Kuronen siunattiin 22.12.2016. Siunaus tapahtui Helsingin Malmin seurakunnan isossa kappelissa. Siunauksen toimitti Vääpelikilta ry;stä teologian tohtori Niko Huttunen. Vääpelikillan kukat, valkoiset ruusut, laskivat Sulo Kurosen arkulle, oikealta lukien Lassi Paavonkallio, Timo Syrjänotko, Erkki Joukainen ja Juhani Keto-oja.

Huttunen_Niko_siunaa_Sulo_Kurosen
Vääpelikilta ry:n perustajajäsen Sulo Kurosen siunauksen toimitti Vääpelikillasta teologian tohtori Niko Huttunen

Sulo Kuronen oli Vääpelikillan perustajajäseniä. Hän toimi monella tavalla Vääpelikillassa ja Vääpelikillan hyväksi.  Maanpuolustusasia oli erityisen lähellä Sulon sydäntä. Tämän asian hän oli saanut sydämeensä jo kotonaan Sortavalan Helylässä.

sulo_kuronen

Ammattityönsä ohella Sulo oli äärettömän monessa toiminnassa mukana:

Sotalapsena hän oppi mäkihypyn Ruotsissa, Öststugan ja Charlottenbergin hyppyrimäissä. Palattuaan aikanaan Suomeen, kehittyi hänestä kansainvälisen tason mäkihyppääjä 1950- ja 1960-luvuilla.

Mäkihyppyuran lopetettuaan hän kouluttautui ja ryhtyi Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) tehtäviin mäkihyppytuomarina ja teknisenä asiantuntijana. Galgaryn olympialaisissa 1988 hän toimi kaikissa kolmessa mäkihyppykilpailussa tuomarina.

Kansainvälisen kilpaurheilun lopetettuaan Sulo Kuronen jatkoi urheiluaan kuntourheilun parissa, kuten ylipitkien juoksumatkojen juoksuissa ja reserviläisurheilussa.  Vuonna 1983 hänen aikansa Helsingin City Maratonilla oli 3:10,23. Sulo harrasti myös tarkkakätisenä ja -silmäisenä ammuntaa omalla pistoolilla ja pystykorvakiväärillään.

Sulo oli lupsakka, reipas ja rento karjalaispoika, joka tuli hyvin toimeen erilaisissa ”piireissä” ja myös tapaamiensa valtionpäämiesten kanssa: Tavattuaan Sulo Kurosen Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) illallisilla, Ruotsin kuningaskin oli kiinnostunut Sulon ruotsin murteesta ja sitä kautta he löysivät sinä iltana monta yhteistä tuttavaansa ja ystäväänsä.

Tai kun Sulo oli asioimassa Helsingissä, Raken rautakaupassa, niin Sulo pääsi sattumoisin opastamaan tasavallan presidentti Mauno Koivistoa poranteräostoissa ja ilokseen presidentti löysi Sulon avustuksella tarpeeseensa sopivat erikoisporanterät.

Sapporon kisoissa 1985, kun Japanin keisari toimi kisojen suojelijana, tapahtui seuraavaa: lyhyellä, kymmenen minuutin varoitusajalla Sulo Kuronen joutui pitämään puheen ja toimittamaan Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) ja Suomen Hiihtoliiton (SHL) tervehdyksen Japanin keisarille ja keisarilliselle hoville, kun varsinainen itävaltalainen viestintuoja sai niin voimakkaan ramppikuumeen, ettei pystynyt suorittamaan kyseistä tehtäväänsä.

Sulo Kuronen oli sotilasarvoltaan reservin kersantti ja palkittu monilla ansio- ja kunniamerkeillä, joista hänen sydäntään lähinnä olivat Suomen Liikunnan ja Kulttuurin ansioristi ja Vääpelikiltaristi.

Kirjoittaja Juhani Keto-oja oli Sulo Kurosen ystävä.