Tiedotteet 2018

18.6.2018 16.09

Juha E. Tetri in memoriam

Vääpelikillan kunniajäsen kapt. res. Juha E. Tetri menehtyi lauantaina 16.6.2018 sairauden murtamana.

Vääpelikiltalaisille Tetri tuli tutuksi, kun hän johti useita vääpelikursseja vuosituhannen vaihteessa. Hänen luomansa rakenteet ja materiaalit olivat käytössä pitkään sen jälkeen, kun hän oli luovuttanut tehtävän muille.

Tetrin kursseille oli ominaista erityinen henki, jonka hän osasi luoda joukkoon.

Tetrillä oli laajoja yhteyksiä maanpuolustuksen kentällä niin koti- kuin ulkomailla. Vahvat kontaktit Viroon perustuivat koulutustyöhön, jota hän teki siellä 1990-luvun alussa.

Tetri tunnettiin myös sotahistoriallisista kirjoistaan. Hän toimi asiantuntijana useiden sotaelokuvien taustalla ja päätyi itsekin valkokankaalle. Elokuvassa Tali-Ihantala 1944 hän esiintyy virolaisena upseerina. Kohtaus näkyy oheisessa linkissä kohdassa 1:28 alkaen: https://www.youtube.com/watch?v=R1RlDhyhgKU

Vääpelikilta kävi tervehtimässä Tetriä hänen viimeisinä päivinään. Esitämme lämpimän osanottomme kaikille hänen omaisilleen.

Teksti: Niko Huttunen