Tiedotteet 2018

19.9.2018 16.03

Kaksi vääpelikillan peruspuurtajaa

Kiltatoiminta vaatii paljon arkista työtä, jota ilman aktiivinen reserviläistoiminta ei olisi käytännössä lainkaan mahdollista.

Timojahannu
Timo Kaukiainen ja Hannu Taskinen ovat uutteria vääpelikiltalaisia, joille huoltotapahtumien onnistuminen on sydämen asia.
Vääpelikillan riveissä on runsaasti osaavia ja uutteria henkilöitä – tässä heistä kaksi: karkkilalainen vääpeli res. Hannu Taskinen, 57, ja keravalainen korpraali res. Timo Kaukiainen, 40.

Taskinen liittyi silloiseen Karkkilan reservin aliupseerit ry:een vuonna 1981, minkä jälkeen hän on toiminut johtokunnassa jo 25 vuotta, nykyisin yhdistyksen veteraanivastaavana.

Sekä Hannu Taskinen että Timo Kaukiainen ovat molemmat kiinnostuneet muun muassa veteraanitoiminnasta. Taskinen on Karkkilan rintamaveteraanit ry:n puheenjohtaja.

– Veteraanitoiminta toi meidät molemmat huoltotehtäviin. Koska veteraanityö vaatii varoja, Timo hankki itselleen kenttäkeittimiä sekä muuta ruokailuun liittyvää materiaalia. Ryhdyimme muutaman reserviläisen porukalla hankkimaan varoja keittelemällä hernesoppaa erilaisissa tapahtumissa. Tämä on ollut hyvin tuloksellista toimintaa, Taskinen kertoo.

Vastuutehtäviä kiltatoiminnassa

Vääpelikiltaan Taskinen liittyi vuonna 2014 ja nyt hän on jo kolmatta vuotta muonitusryhmän johtajana. Vääpelikillan johtokunnassa hän on toiminut vuodesta 2015.

– Vääpelikillassa olen saanut vastuullisia tehtäviä. Korostan kuitenkin, että vaikka useimmat johtamani hommat ovat menneet hyvin, ei ansio kuulu yksinomaan minulle. Olemme toimineet Timon kanssa kimpassa. Ja aina on jokunen luottomies löytynyt mukaan, Taskinen muistuttaa.

Vääpelikillan toimintaan haluaville tärkeintä on innostus ja kiinnostus huollon tehtäviin.

Varusmiespalveluksensa Timo Kaukiainen suoritti ohjusampujana, mutta killan jäseneksi hän liittyi Taskisen innostamana vuonna 2014. Nyt Kaukiainen on Vääpelikillan muonitusryhmän varapuheenjohtaja.

– Huolto- ja etenkin muonitustehtävät ovat suurimmaksi osaksi itseopiskeltua oman kaluston avulla. Ostin soppatykin puolustusvoimien huutokaupasta ja siitä koko seikkailu muonitushommissa on alkanut. Varusmiespalveluksen aikana en tainnut edes nähdä koko soppatykkiä, Kaukiainen naurahtaa.

Viime vuonna monta muonitusta

Vuoden 2017 aikana molemmat miehet muonittivat Syndalenissa MPK:n harjoituksiin osallistuneita joukkoja. Kesäkuussa he puolestaan muonittivat väkeä Helsingin Kaivopuiston suuressa lentonäytöstapahtumassa ja elokuussa oli vuorossa Nuku rauhassa -tapahtuman muonitustyö.

Näiden tapahtumien mallikkaasta hoitamisesta he ovat myös saaneet ansaitsemaansa kiitosta runsaasti.

– On vaikea sanoa, mikä vie muonitustyössä eniten aikaa ja voimavaroja, sillä se riippuu paljon tapahtumasta. Esimerkiksi tarvikkeitten hankkiminen ja tapahtuman jälkeinen kaluston puhdistus vievät aikaa, etenkin kun toimitaan yleensä pienellä porukalla, Taskinen pohtii.

Vääpelikiltaan mahtuu aina mukaan

Yksi toivomus miehillä on nykyisille ja tuleville vääpelikiltalaisille.

– Muonitustoimintaan olisi hyvä saada enemmän väkeä. Iällä ei ole väliä, sillä mukaan mahtuu niin nuoria kuin varttuneempiakin. Tämä tietenkin koskee varmasti muutakin toimintaa kuin vain muonitusjaostoa, Taskinen ja Kaukiainen pohtivat.

Vääpelikillan lisäksi sekä Taskinen että Kaukiainen ovat osallistuneet sovelletun reserviläisammunnan rientoihin. Tällä vuosikymmenellä he ovat järjestäneet useita valtakunnallisia SRA-ampujan kursseja sekä yhden SRA-rastituomarikurssin.

Kaukiainen on lisäksi muun muassa Reserviläisurheiluliiton auktorisoima SRA-kouluttaja, joten hänellä on valtuudet toimia SRA-ampujakurssin pääkouluttajana sekä ottaa vastaan kurssin kokeet.

Taskinen puolestaan on toiminut erilaisissa ampumatilaisuuksissa kilpailunjohtajana, ammunnanjohtajana, kouluttajana ja rastimiehenä.

Teksti ja kuva: Jari Pietiläinen