Tiedotteet 2018

20.5.2018 16.36

Vääpelikillan joukot muonittivat Lastenpäivässä

Vääpelikillan väki antoi jälleen kerran vahvan panoksensa Vantaan Ilmailumuseolla järjestetyn Lastenpäivän tapahtumiin

lastenpäivä1
Vääpelikiltalaiset Keijo Koikkalainen, Timo Kaukiainen, Hannu Taskinen ja Hannu Laine saivat päivän mittaan kaupaksi yli 600 makkaraa.
Jo perinteeksi muodostunutta päivää vietettiin lauantaina 19. toukokuuta 2018 upeassa kesäsäässä.

Vääpelikiltalaiset olivat paikalla kello 10–17, jolloin kaikilla oli mahdollisuus osallistua laserammuntaan ja ensiapurastikoulutukseen. Olennaisena osana päivään kuului killan kenttäkeittiö hernekeittoineen, makkaroineen ja mehuineen – tästä vastasivat Hannu Laine, Keijo Koikkalainen, Hannu Taskinen ja Timo Kaukiainen.

Kenttäkeittiö kiinnosti yleisöä, sillä makkaroita myytiin reilut 600 kappaletta ja hernekeittoakin kului toistasataa litraa.

Timo Tuomi ja Robert Hellman puolestaan esittelivät Puolustusvoimien kuorma-autoa, Juha Enlund ja Kaarlo Hyvärinen ammuttivat rk-simulaattorilla ja Niko Huttunen toimi lääkintäteltalla.

lastenpäivä2
Juha Enlund innosti tulevia reserviläisiä laserammunnan salaisuuksiin.
Ja ilmailuun keskittyvällä museolla kun kerran oltiin, pääsivät lentokoneista kiinnostuneet kipuamaan peräti seitsemän eri koneen ohjaamoon.

Kalustoesittelyyn osallistuneet koneet olivat MiG 21Bis, Saab 35 Draken, Convair 440 Metropolitan, Douglas DC-3, Fieseler Fi 156 Storch, Saab 91 Safir ja Douglas DC-6. Myös ohjattu virtuaalilentäminen oli lauantaina simulaattorin avulla mahdollista.

Vääpelikillan lisäksi päivän menossa olivat mukana muun muassa Keski-Uudenmaan pelastuslaitos, Finavian pelastuspalvelut sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman poliisin yksikkö.

Lastenpäivän anti oli taas kerran hyvin monipuolinen ja sen ansiosta Vääpelikilta sai mukavasti rahallistakin tukea toiminnalleen. Tapahtuma oli osa ICOMin Kansainvälisen Museopäivän ja Vantaan kaupunkijuhlan ohjelmaa.

Teksti: Jari Pietiläinen – kuvat: Hannu Taskinen

lastenpäivä3
Timo Tuomi ja Robert Hellman esittelivät Ilmailumuseon pihamaalla Puolustusvoimien autokalustoa.