Tiedotteet 2018

13.4.2018 16.51

Vääpelikillan väki vieraili Lottamuseossa

Joukko innokkaita vääpelikiltalaisia vieraili 17. maaliskuuta 2018 Tuusulan Syvärannassa sijaitsevassa Lottamuseossa, joka on tallettanut ainutlaatuisen kokoelman Lotta Svärd -järjestön esineistöä aina 1920-luvulta vuoteen 1944 saakka.

lotta1
Vääpelikiltalaiset tutustuivat Tuusulan Lottamuseoon, jossa on muun muassa tämä ilmavalvontalottien työtä esittelevä nurkkaus.
Vuonna 1996 Tuusulassa yleisölle ovensa avanneen Lottamuseon kokoelmiin on saatu museon olemassaoloaikana lahjoituksina noin 10 000 esinettä.

Ydin- ja peruskokoelmaan kuuluvat esineet siirretään piakkoin sähköisesti luetteloituina ja valokuvattuina Museovirastolta vuokrattuihin tiloihin. Uusissa säilytystiloissa kullekin esineryhmälle voidaan taata asianmukaiset ja turvalliset säilytysolosuhteet. Esineiden muutto alkaa keväällä 2018. Esineet säilyvät edelleen Lottamuseon omistuksessa ja hallinnassa.

Opetuskokoelma, johon kuuluvat museo-opetuksessa, esityksissä ja rekvisiittana usein käytetyt esineet, säilytetään jatkossakin Lottamuseossa Tuusulassa. Samoin nykyiseen perusnäyttelyyn kuuluva keskeinen lottaesineistö tulee säilymään paikallaan näyttelyssä.

Inventoinnin yhteydessä kokoelmiin kuuluneita esineitä, jotka eivät liity lotta-aiheeseen, on siirretty lahjoittajilta lupaa kysyen muihin ammatillisesti hoidettuihin kulttuurihistoriallisiin museoihin.

lotta2
Fanni Luukkonen (1882–1947) oli keskeisimpiä hahmoja, jotka vaikuttivat Lotta Svärd -järjestön kehittymiseen.
lotta3
Lotat tekivät korvaamatonta työtä viestiliikenteen parissa niin talvi- kuin jatkosodassakin.